225grader.se kopplar ihop Spotify och sociala medier med matlagning.

STOCKHOLM 21 november 2011: Nya matsajten 225grader.se från Arla Köket vill få folk att engagera sig kring matlagning som upplevelse och visa på nya inspirationsmöjligheter.

–       Vi vill skapa en ny typ av kontaktyta och en större närvaro med och hos svenska konsumenter. På 225grader.se skapar användarna innehållet. Arla tillhandahåller bara tjänsten. Resultatet blir ett innovativt och unikt innehåll som utnyttjar de sociala medierna till fullo säger Johan Larsson på Narrow som har tagit fram konceptet och skapat 225grader.se

225grader.se vill att mat skall vara mer än mat. Mat är inte bara matlagning och recept, utan en av de kulturella företeelser som engagerar svensken mest och kan förknippas med andra kulturella uttryck som t.ex. musik.

Till skillnad mot en traditionell receptsajt, så handlar inläggen på 225grader.se om att förmedla en känsla och dela med sig av minnen. Ett inlägg på sajten kan innehålla förutom recept även bild, film, en historia, geografisk plats, Spotify-låtar och väder.

På 225 grader får människors olikheter och intressen styra matinspirationen – utgångspunkten kan vara en poplåt du gillar, mormors köttbullsrecept, en överfylld svampkorg eller helt enkelt att solen strålar från en klarblå himmel.

Vi vill naturligtvis erbjuda besökarna mesta möjliga matinspiration, men samtidigt är det minst lika viktigt att användarna har riktigt kul på vägen dit. Tanken är att du som användare både ska kunna bidra med eget innehåll och samtidigt bli underhållen av andras filmer, bilder, diskussioner, musik, berättelser och recept – allt för att du ska lyckas nå ditt mål (bokstavligt talat).

Varför heter webbtjänsten 225°?

För att få en yta på det man lagar eller bakar i ugnen krävs oftast en ugnstemperatur på 225 grader eller mer. Det är en av anledningarna till att 225 grader är en vanligt förekommande ugnstemperatur i recept.

Och eftersom vi ville ha ett varmt och inbjudande namn valde vi just 225 grader. Dessutom är det ett namn som passar både gammal och ugn…

225grader.se drivs och underhålls av Arla Köket

225grader.se Sveriges mest inspirerande webbtjänst för matintresserade.

225grader.se:
Arla Köket: http://www.arla.se/