Hitachis 35 tons hjullastare ZW370-6.

Hitachi ZW370-6 på demoturné

Som första land i Europa kan svenska maskinentreprenörer nu provköra senaste modellen av Hitachis 35-tons hjullastare, ZW370-6. Turnén tog sin start i norra Sverige och Hitachis svenska generalagent, Delvator AB, uttrycker stor stolthet för den produktiva och driftssäkra maskinen.

– Man önskar att det fanns en lucka på maskinen, som man kunde öppna för att visa den fantastiska driftssäkerheten..!

Så säger Magnus Hansson, Delvators Product Manager, när han beskriver en av de starkaste egenskaperna hos Hitachis hjullastare.

I början av maj var det Europapremiär för den turné med demoträffar av 35-tonnaren ZW370-6 som inledningsvis hålls i norra Sverige. Hjullastarmodellen är i kraft av sin storlek och styrka främst ämnad för arbete inom gruv- och bergbranscherna och en av de första visningarna ägde rum i Björkdalsgruvan utanför Skellefteå.

Magnus Hansson betonar hjullastarens driftsäkerhet, ekonomi, enkla manövrering och goda förarmiljö. Styrkan i chassits uppbyggnad, placeringen av lyftcylindrarnas fästpunkter, automatisk lock-up, två effektlägen, spakstyrning, den goda sikten bakåt utan skymmande hörnstolpar, den unika inställningsbara prioriterade skopåtergången, lastarmsdämpningen – allt är funktioner som han kan demonstrera.

– Men driftsäkerheten som är så typisk för Hitachi visar sig för ägaren successivt under ägandets gång. Tro mig, den här maskinen är i topp i jämförelse med andra märken, säger han.

Både Magnus Hansson och Delvators vd Lotta Lundquist kan tryggt luta sig mot det faktum att alla de entreprenörer som hittills satsat på Hitachis hjullastare är och förblir nöjda. Lotta Lundquist:

– Hjullastarna har sålts i Sverige sedan 2010. De som var med tidigt har kommit tillbaka när det är dags för nyinvestering. Det är en bra värdemätare. Samtidigt har den tekniska utvecklingen fortsatt, och för svensk del har vi etablerat bra rutiner vad gäller utrustningar och utförande som passar svenska maskinentreprenörer.

– Nu när Hitachi lanserat fler och fler modeller med Serie 6-teknologi som lever upp till EU:s miljökrav enligt Steg IV, så ligger allt på plats för att höja rösten. Vi kan med stolthet och självförtroende utmana vilket annat märke som helst och berätta vilka fantastiskt bra hjullastare vi erbjuder, säger hon.

Uppbackning kommer även från Hitachis europeiska bolag Hitachi Construction Machinery Europe, HCME. Den maskin som levererats till vårens visningar i norra Sverige är den första som släppts i Europa (bortsett från ett tidigt demoexemplar).

I Hitachis sortiment av hjullastarmodeller är 35-tonnaren ZW370-6 den näst största av totalt elva hjullastare som Hitachi bygger. Allra störst är 55-tonnaren ZW550-6. Minst är ZW65-6 på knappt fem ton.

BILDER:

113851,12024, 121619,135007:

Hitachis 35 tons hjullastare ZW370-6. (Foto: Jonas Westling)

130541:

Hyttmiljön med god sikt, spakstyrning och låg ljudnivå. (Foto: Jonas Westling)

134934:

Delvators säljare Peder Karlsson i skopan på 5,5 kubikmeter. (Foto: Jonas Westling)

140848:

Magnus Hansson, Product Manager hos Delvator. (Foto: Jonas Westling)

142257:

Lotta Lundquist, Delvators vd. (Foto: Jonas Westling)

FAKTA HITACHI ZW370-6:

Maskinvikt: ca 35.000 kg, beroende på utrustning

Motor: Isuzu 6WG1, 6-cylindrig, 15,7 liter slagvolym

Motoreffekt: 290 kW (394 hk)

Maximalt vridmoment: 1940 Nm vid 1350 rpm

Skopstorlek: 5-7 kbm

FAKTA DELVATOR AB:

• Delvator säljer Hitachi hjullastare i viktklasser från 5 till 50 ton.
  • Delvator AB har kontor, verkstad och
lager i Eslöv och Härnösand. I Eslöv finns utställningshall och runt om i Sverige
finns säljkontor och serviceverkstäder i ett rikstäckande nät.

• Läs mer på www.delvator.se
  • Facebook: Följ Delvator AB.
  • • För mer information om ZW370-6-6, visningsorter mm, kontakta någon av Delvators säljare, se www.delvator.se, eller Delvators Product Manager, Magnus Hansson, tel 0413-692 32.

• För information om Delvator AB och Hitachi i Sverige, kontakta Delvators vd Lotta Lundquist, tel 0413-692 01.