Lars Åhlander, verksamhetsansvarig för Delvator Maskinuthyrning AB.

Delvator börjar med uthyrning

Generalagenten för Hitachi i Sverige, Delvator AB, breddar verksamheten. För att möta marknadens krav på hyreslösningar av tunga maskiner har bolagsfamiljen utökats med uthyrningsföretaget Delvator Maskinuthyrning AB.

Ökad efterfrågan

Det är den allt större efterfrågan på hyreslösningar av tunga maskiner som varit avgörande för beslutet att starta en egen uthyrningsverksamhet som komplement till den traditionella maskinförsäljningen.

– Den nordiska marknaden följer den starkt växande hyrestrenden i Europa, där hyreslösningar i flera länder idag dominerar. Beslutet grundades även i att vi sedan några år också anpassar oss till nya redovisningsrekommendationer, säger Lars Åhlander, verksamhetsansvarig för Delvator Maskinuthyrning AB.

Hela produktprogrammet tillgängligt

Alternativet att hyra har lagts till i maskinförsäljningens produktkatalog. På så sätt kan marknaden nu erbjudas ett fullskaligt produktprogram gällande såväl utbud av maskiner som olika investeringslösningar.

– Vi är glada att kunna erbjuda hela Delvators produktprogram för uthyrning, från medellång till längre hyra, säger Åhlander.

Delvator Maskinuthyrning AB

Delvator AB ägs idag av det norska bolaget Sørenco AS, ägare till Nasta AS vilka varit importör och återförsäljare till Hitachi på den norska marknaden sedan 1982.

I Norge startade man med framgång Nasta Utleie AS 2017 och väljer nu därför att göra detsamma i Sverige. Delvator Maskinuthyrning AB blir därför ett systerbolag till Delvator AB, båda till 100 % ägda av Sørenco AS.

Omsorgen om maskinägarnas totalekonomi finns uttryckligen inskriven i vår affärsidé. Tillsammans med Hitachis världsledande höga kvalitet är detta uttryck för målet att öka lönsamheten för dem som äger Delvator-sålda Hitachi.
Delvator AB har huvudkontor i Eslöv, filialer i Härnösand och Stockholm samt ett rikstäckande nät av sälj- och servicebolag över hela Sverige.

Lars Åhlander

Verksamhetsansvarig Delvator Maskinuthyrning AB 076-669 7482