Hitachis hjullastare: Kvalitetslöftena håller

Hitachis hjullastare: Kvalitetslöftena håller

Stabiliteten och styrkan får mycket beröm när svenska ägare av Hitachis hjullastare bedömer kvaliteten på sina nya maskiner.

Uppstickaren Hitachi har på bara några år genererat massor av nöjda kunder och den nya tekniken i de senaste Steg IIIB-maskinerna har inte gjort saken sämre. Den nya generationen miljömaskiner som Hitachi döpt till ZW-5, plockar poäng i snabb takt.

Kvalitetslöften
Hos Hitachis importör i Sverige, Delvator AB i Eslöv, gnuggar man händerna och njuter av berömmet från maskinägare och maskinförare. Att introducera ett nytt hjullastarmärke i Sverige har inte inneburit att man kunnat ta något för givet.
Men efter tre år med Hitachis hjullastarserie på den svenska marknaden har den globalt mycket starka maskintillverkaren börjat ta marknadsandelar även på hjullastarsidan.
Starkaste kortet är kvalitetslöftena. Vid lanseringen lovade Delvator att hjullastarna skulle hålla lika hög kvalitet och driftsäkerhet som Hitachis grävare. Det löftet har visat sig hålla med god marginal.

”Stark och stabil”
– Det bara rullar och går, ingenting går sönder och vi är jättenöjda, säger till exempel entreprenör Joakim Örneborg med Sundstorps Schakt AB utanför Göteborg, som haft en 18-tons hjullastare i produktionen sedan våren 2012.
Han berömmer även spakstyrningen, Joakims maskinförare har varit nöjda med reglagens layout i originalutförande.
– Men mest beröm har maskinens styrka och stabilitet fått. Jag hade inhyrda maskinförare som är vana vid större hjullastare av andra märken och deras omdömen är att Hitachin är oerhört stark och stabil. Hitachis chassikonstruktion och hydraulik är mycket bra, säger Joakim Örneborg.

Nya 5-serien
Utvecklingen av tekniken har fortsatt i och med att den nya 5-serien av hjullastarna introducerats under 2013. De senaste ZW-5-modellerna har ett optimerat hydraulsystem med ännu bättre känsla vid kombinerade rörelser med lyftarm och skopa, vilket ger ett effektivare maskinarbete som spar tid.
Magnus Elfvén som driver Elfvéns Schakt AB med sju anställda i Matfors har en 18-tons ZW220-5 sedan våren 2013 och säger så här:
– Det man upplever som maskinförare är att ZW-5-maskinens lastaggregat jobbar snabbare. Resultatet blir effektivare lastning. Hydraulikens följsamhet och styrka gör det enkelt att köra!
Andra uppskattade egenskaper hos de nya ZW-5-maskinerna är det automatiska växlingsmönstret som anpassats ytterligare till belastning och hastighet. Drivlinan på maskinerna upp till 30 ton består av momentomvandlare med växellåda typ power shift och på de större modellerna har växellådan planetväxel. Tack vare datorstyrd automatik får man mjuk och snabb växling. Lastarmsfjädringen betyder samtidigt ännu mindre vibrationer och mindre gung.

Mindre bränsle
Samtliga Hitachis hjullastare har kraftfulla sexcylindriga Steg IIIB-motorer (Cummins, Hino, Isuzu eller Daimler-Chrysler beroende på modell) med avancerad motorstyrning som nu ger upp till tio procents reducerad bränsleförbrukning, trots att motorerna levererar bibehållen kraft.
När det gäller förarmiljön är hytten rymligare med mer plats för benen, multifunktionsskärm och vindruta utan stolpar som ger bra runtomsikt. ZW-5-maskinernas motor- och hydraulteknik betyder också mindre buller och stolen, klimat- och ljudanläggningen har blivit ännu bättre.

FAKTA HITACHI HJULLASTARE:
Hitachis svenskanpassade ZW-5 hjullastare levereras från Delvator i Eslöv och Härnösand. Maskinköpet från Delvator innebär:
• Skräddarsydd utrustning enligt kundernas önskemål
• CE-certifiering för maskin med utrustning
• Prioriterad service
• Upp till 4 års garanti
• Gratis 500-timmarsservice
• Garantibesiktning
• Rätt dokumentation
• Svensksåld maskin med bra andrahandsvärde
• Fri satellitövervakning 5 år
• Personlig support

BILDTEXT:
Sundstorps Schakt AB:s hjullastare i arbete utanför Borås. Maskinförarna som båda heter Andreas Persson berömmer Hitachins styrka och stabilitet.