Komfort och effektivitet bättre med Hitachis chassifjädring

Komfort och effektivitet bättre med Hitachis chassifjädring

Efter 1000 timmars körning med Hitachis chassifjädring för hjulgrävare gör entreprenör Sebastian Didricksson tummen upp för den unika tekniken:

– Det här blev precis så bra som jag hoppades, säger han!

Sebastian är en av de första i Sverige med chassifjädrad hjulgrävare. Hitachis tekniska lösning på hans kompaktbyggda Zaxis 145WT-3 är unik och innebär att den traditionella bomfjädringen på hjulgrävare ersatts med fjädring på chassiets framaxel.

Lösningen ger en rad fördelar. De handlar om ökad förarkomfort, höjd effektivitet och bättre säkerhet.

– Eftersom chassifjädringen tar hand om ojämnheterna vid körning blir rörelserna i maskinen lugnare. Det blir inga slag och mindre självsvängningar i aggregatet, förklarar han.

Så här fungerar den hydrauliska fjädringen:

Pendellåscylindrarna som bär upp chassiet på framaxeln tar hand om fjädringen. Vid grävning låser cylindrarna framaxelns pendling för att öka stabiliteten. Men vid körning låses de upp, byter roll och fungerar som hydraulisk fjädring. Hur mycket hydraulcylindrarna ska fjädra går att ställa in, så varje maskinägare kan göra sina egna inställningar och få precis den fjädring de önskar.

Lösningen med fjädring på framaxeln fungerar bättre än traditionell bomfjädring, som inte längre behövs. Chassifjädringen sväljer nämligen första gungningen vid ojämnheter, lika bra som efterföljande självsvängningar som uppstår i aggregatet vid körning.

– Vid körning över trottoarkant, vid broskarvar, asfaltskanter eller andra ojämnheter behöver jag inte bekymra mig längre. Fjädringen tar hand om ojämnheterna, så all förflyttning går fortare än tidigare. Jag tror också att chassifjädringen spar chassiet, hjullager och axelinfästningar eftersom maskinen utsätts för mindre skakningar, säger Sebastian Didricksson.

Hittills har 5-10 svenska entreprenörer upptäckt möjligheten att få chassifjädring på hjulgrävarna och alla är nöjda med tekniken.

FAKTA:

• Pendellåscylindrarna används för att ge ZX145WT-3 hydraulisk fjädring under transport. Vid grävning låses cylindrarna automatiskt. Men så fort föraren sätter foten på pedalen byter hydraulcylindrarna uppgift och fungerar som fjädring.

• Sebastian Didricksson är en ung, entusiastisk entreprenör med verksamhet i Strängnäs och Mälardalen. Förutom hjulgrävaren har han även en Hitachi ZX50U, som körs av inhyrd maskinförare.