Samarbete uppstår när man väljer att samarbeta

Främsta kritiken mot Demoex har varit att vi inte går att samarbeta med. I valrörelsen debatterades detta på Facebook:

Demoex
Man kan samarbeta öppet utan att vara överens i sak.

Kritiker
Nu hänger jag inte med. Samarbete kräver väl nästan att man är överens om det man ska samarbeta om - dvs sak?

Demoex
Demokratiskt samarbete förutsätter bara öppet informationsutbyte, självständiga deltagare och att alla respekterar majoritetsprincipen.

Kritiker
Det var då en underlig syn på demokrati och politikens realiteter. En koalition bildas ju frivilligt, dvs man måste vara överens om de centrala sakerna. De centrala grundvärderingarna och de långsiktiga ambitionerna måste stämma överens för att ett partisamarbete ska fungera. Naturligtvis kan ingen samarbeta med Demoex eftersom man inte kan veta hur Demoex kommer att ställa sig i en sakfråga. Långsiktigt samarbete med ett sådant "parti" är per definition OMÖJLIGT.

Demoex
‎Det kan vi inte veta förrän vi har prövat.

Kritiker
Ett samarbete förutsätter att man vet vad samarbetspartners har för åsikt i den fråga man avser att samarbeta om. Det handlar om hederlig varudeklaration.

Demoex
Varudeklaration är inte nödvändig - samarbete uppstår när man väljer att samarbeta. Vi kan ha olika uppfattning så länge vi respekterar varandra och demokratin. Om vi inte når konsensus så får omröstningen bli avgörande. Det du kallar samarbete liknar de pakter vi har sett i Expedition Robinson, hemliga förhandlingar som skapar maktkoncentration.

Demoex försökte samarbeta inom ramen för det demokratiska systemet i åtta år utan att lyckas. Till slut valde vi att göra som i Odysséen. För att kunna lyssna till sirenernas vackra sång utan att uppslukas av havet lät sig Odysseus frivilligt surras vid masten.

På liknande sätt röstade Demoex medlemmar för att frivilligt avsäga sig rösträtten i frågan om förtroendeuppdrag och istället låta en representant sköta de informella förhandlingarna efter valet 2010, vilket resulterade i att partiet tog plats i fyra nämnder.

Att de andra partierna inte har samarbetat med Demoex tidigare beror på att viljan har saknats från deras sida. Fortfarande är flera partier ovilliga att ha med Demoex att göra. De tycker sig försvara det representativa demokratiska systemet, fast Demoex inte på något sätt vill avskaffa det.

Några modiga folkvalda i Vallentuna har dock bortsett från partipolitikens vanliga belöningar - arvode, makt och prestige - för att istället försöka förbättra det politiska systemet tillsammans med Demoex. De är de riktiga hjältarna.

• Diplomati

Per Norbäck

Presskontakt Gymnasielärare (filosofi, matematik, drama) Demoex ordförande 073-9965411

Einar Spetz