Kan demokratin lyfta sig själv i stövelskaften?

Berättelsen om hur världens första direktdemokratiska internetparti startade i en kommun nära Stockholm är nu på väg att bli bok. Manuset till Den okända hästen från Aten skildrar lokalt politiskt förtryck från den mobbades perspektiv utan att anklaga någon. Istället sjunger författaren en sorgesång över det politiska systemets inbyggda konkurrens som tar sig uttryck i uppfattningen att jag är värd mer än du.

Tio år av politiskt självplågeri skildras med en blandning av ömhet och kärleksfull satir av filosofiläraren som startade ett demokratiexperiment tillsammans med sina gymnasiestudenter 2002. Boken bjuder på nya erfarenheter och insikter som förbinder lokalpolitiken med de globala ödesfrågorna. Teorierna leder fram till en idé om systemförändring som författaren anser är nödvändig för att hindra marknadens osynliga hand från att slå sönder hela den politiska spelplanen. Boken beräknas bli färdig i oktober. Intresserade förlag är välkomna att höra av sig.

Per Norbäck
Demoex

Per Norbäck

Presskontakt Gymnasielärare (filosofi, matematik, drama) Demoex ordförande 073-9965411