Demoskops väljarbarometer för september 2012

I Expressens/Demoskops väljarbarometer för september (28/8-5/9 2012) bibehåller den rödgröna oppositionen (49,6%) ett tydligt försprång mot Alliansen (43,1%). Till skillnad från några av mätningarna under våren når man emellertid inte egen majoritet.

Överlag är förändringarna små och framförallt ökar andelen osäkra (18,4%). Nivån har inte varit högre sedan maj 2006. En av fyra kvinnor (23%) vet inte vilket parti de skulle rösta på.  Det kan tolkas som att väljarna inte uppfattar alternativen som särskilt tydliga. Ett par faktorer som sannolikt också bidrar till osäkerheten är att vi nu är i en period av relativ stiltje med få skarpa förslag och att regeringsunderlagen uppfattas som oklara. Därtill finns betydande orosmoln kring den globala ekonomiska utvecklingen, vars konsekvenser ännu är osäkra, men där jobbfrågan med stor sannolikhet får fortsatt utrymme.

Det största tappet har skett för Moderaterna (28,7%) som går tillbaka 2,1 procentenheter. På Allianssidan backar även Folkpartiet (6,3%, -0,3) och Kristdemokraterna (3,0%, -0,7), medan Centerpartiet (5,1%, +1,6) ökar något. Av partiledarna för de mindre partierna är Annie Lööf den som under en tid varit mest ifrågasatt och medialt exponerad. Hennes initiativ till förnyad diskussion kring

Allianssamarbetet har eventuellt gett ett ökat stöd även om det inte landade särskilt väl initialt. Eventuellt har hon också fått ett mått av sympatier efter den tuff medial period.

Socialdemokraterna (34,8%, -0,6) backar mycket måttligt och förefallet nu ha stabiliserat sig runt 35%. Vänsterpartiet (5,5%, +1,4) ökar, medan stödet för Miljöpartiet (8,9%, -0,2) är i stort oförändrat. Socialdemokraterna och Löfvén har nu länge legat lågt med politiska förslag och istället byggt  varumärke för både parti och person. Den strategin kommer nu inte leda längre och skuggbudgeten som presenteras i oktober blir en tidpunkt för vägledning av väljarna där många frågetecken ska rätas ut.

Sverigedemokraterna (6,3%, +0,3) bibehåller sin historiskt höga nivå.

Efter att huvudalternativen Socialdemokraterna och Moderaterna under en period tillsammans har fått en allt större andel av väljarna bakom sig tappar båda den här gången mark, om än S fall mycket måttligt. Skillnaderna mellan de två huvudaktörerna Reinfeldts och Löfvéns budskap och inriktning är sannolikt just nu inte helt uppenbara för väljarna. Båda åtnjuter dock alltjämt ett högt förtroende.

Endast den ökande andelen osäkra väljare är utgör en statistiskt säker förändring.

Den jämförelse som görs är mot julimätningen. Sedan flera år tillbaka publicerar inte Demoskop någon mätning som baseras på semestertider. Möjligheterna att skapa god representativitet är då begränsade.

• löfven
  • väljarbarometer
  • reinfeldt
  • lööf