5 vanligaste misstagen med absorbenter

Stressade situationer och okunskap leder ofta till misstag. För att du ska undvika de vanligaste misstagen har vi här skapat listan som alla absorbentanvändare borde läsa:

1.Undvik motvind

Den gamla klassikern "Kissa inte i motvind" gäller även här - häll inte granulat i motvind av samma anledning, du kommer få allt på dig alternativt kommer granulatet fara iväg i vinden. Ska du absorbera läckande eller spillda vätskor i blåsten är absorbenter ett mycket bättre alternativ.

2. Vattenfyllda absorbenter

Universalabsorbenter är mycket användbara tack vare sina hydrofila egenskaper (många olika vätskor kan absorberas). Dock ska dessa aldrig användas utomhus så som i vattendrag eller vid regn, då de snabbt blir fyllda av just vatten och förlorar möjligheten att absorbera de miljöfarliga ämnena. Använd i stället OLJE absorbenter så fort du är utomhus.

3. Värme ger kletig gegga

Absorbenter använda vid värmeverk, varma spisar och maskiner smälter och bildar en kletig gegga. Håll absorbenterna borta om temperaturen överstiger 150° C.

4. Oordning

I en stressad situation, som ofta uppstår vid ett läckage eller spill, kan förvirringen bli total. Ett vanligt misstag som kostar flera dyrbara minuter är att först börja leta efter absorbenter som ligger smutsiga i ett hörn någonstans. Se till att ha en plan för en effektiv spillhantering. Förvara absorbenterna på avsedd plats, gärna i spillskyddsvagn eller i spillskyddsskåp. Se till att de är packade i den ordningen som de ska användas för att snabbt valla in och absorbera ett läckage. Lägg länsorna/ormarna lättillgängligt för att snabbt omringa läckaget i förstaläget. Fortsätt sedan med ark och rullar för att suga upp spillet. Kom även ihåg att förvara absorbenterna fria från damm och annat smuts.

5. Dåliga rutiner och oekonomiskt användande

Ett absorbentskåp som gapar tomt eller mättade absorbenter som byts för sällan är också ett vanligt misstag som äventyrar säkerheten på många företag. Händer ett större läckage vid detta tillfälle kan konsekvenserna bli förödande. Se till att ha rutiner för att se över absorbentförråd och utse en ansvarig. Bestäm om förrådet behöver ses över varje vecka eller varje månad?

Se även till att ha rutiner för att se över absorbenter som ligger under maskiner så att de inte blir fyllda med dropp och slutar absorbera. Fläcken med olja som då bildas på golvet ökar halkrisken och äventyrar arbetsplatssäkerheten. Tänk också på att absorbenterna har olika utförande, för att få en så ekonomiska användning som möjligt. Beskriv ditt absorbentbehov så hjälper vi på DENIOS dig med rätt absorbenter.

Så, nu slipper du dessa missar!

Love,

Elina, på DENIOS