Stopp för industribränder nu!

Fyra bränder varje dag.

Sverige drabbas av cirka fyra industribränder varje dag, året om med enorma förluster till följd. Vid en industribrand är det många som drabbas. Investeringar går upp i rök, människor förlorar sin arbetsplats, boende i området utsätts för hälsoskadlig rök samtidigt som läckande kemikalier och släckvatten kan förstöra miljön.

SVT rapporterade i Hallandsnytt att: "Mellan 1998 och 2006 skedde i snitt åtta industribränder om året i Halmstad. De senaste sex åren är snittet 15 bränder per år på industrianläggningar, vilket nästan är en fördubbling."

Skapa en riskmedvetenhet

– Företag skall inte behöva acceptera olyckor och bränder orsakade av felaktig hantering och förvaring av kemikalier. Det finns många produkter och lösningar för att minska riskerna. Ett förebyggande arbete med att noggrant genomföra riskanalys är grunden och frågor att ställa kan vara: Förvaras kemikalier så som lim, lack, gasflaskor, färg mm. säkert? Vad kan orsaka gnistor och vara källa till antändning? Vilka ämnen får förvaras tillsammans och vilka ska absolut hållas separerade? Sedan ska man utbilda personalen i att se riskerna. Det är också viktigt att företagsledningar engageras och är ute i verk­samheten regelbundet och pratar med perso­nalen kring brandskyddsfrågor för att skapa en riskmedvetenhet, säger Linus Jacker på DENIOS.

DENIOS har utvecklats till marknadsledare under sina 25 år i branschen och hjälper till med rådgivning och planering vid hantering av kemikalier. Läs mer på: