DENIOS brunnstätning står pall för växlande väder.

Frostsäker brunnstätning

För nordens växlande väder finns nu en brunnstätning, anpassad för temperaturer mellan -30 °C och +70 °C. Brunnstätningen fylls på med frostsäker vätska innan den läggs på brunnslocket och förhindrar kemikalier från att läcka ner i brunnen och ge miljöskador.

Ett handtag av rostfritt stål gör brunnstätningen lätt att bära till brunnen. Innan spillskyddet placeras på brunnslocket fylls tätningskudden på med frostsäker vätska. Tyngden från vätskan håller kvar tätningskudden samtidigt som den sluter helt tätt kring brunnen.

Syra och basbeständig

De generösa måtten på 700 x 700 mm säkerställer att även området kring brunnen tätas och skyddas från kemikaliepåverkan. Materialet är slitstarkt och står emot väder och vind. Även mot många syror och baser håller kudden sig intakt. Brunnstätningen är testad och klarar temperaturer mellan -30 °C och +70 °C.

– När det finns risk för läckage med miljöskadliga vätskor inblandade, har man en skyldighet enligt Miljöbalken 2:2§ att skydda människors hälsa och miljön mot skada eller olägenhet. Då ingår att täcka över brunnar och avlopp för att förhindra läckage ut i naturen. Tidigare har vårt växlande klimat här i Skandinavien ställt till det och det har varit svårt att garantera 100% täthet. Med denna brunnstätningen slipper man det problemet, säger Krister Engvall på DENIOS.

Smidig förvaring

När tätningskudden inte används hängs den i handtaget av rostfritt stål på en vägghållare (tillbehör) i närheten av den brunn som behöver skyddas.

– Vi jobbar ständigt för att våra kunder ska få en enkel och säker kemikaliehantering. Nya tätningskudden är lätt att bära samtidigt som man nu slipper klibbiga, kladdiga material, avslutar Krister Engvall.

Mer information om säker kemikaliehantering