Säker källsortering av farligt avfall i DENIOS fatskåp Smart W-collect

Miljösäker sortering med integrerat uppsamlingskärl

DENIOS skåp Smart W-collect är ett koncept för miljösäker sortering och förvaring av farligt avfall. I källsorteringsskåpet finns ett integrerat uppsamlingskärl som fångar upp eventuellt spill. Med tillbehör kan skåpet utrustas även för frätande och brandfarligt avfall.

Produkter med varningssymbol som till exempel frätande, brandfarligt eller hälsoskadligt ska sorteras som farligt avfall. Farligt avfall är avfall som innehåller ämnen som är eller kan vara skadliga för miljön eller människor. Batterier, glödlampor, lysrör, gifter, färgburkar, rengöringsmedel, el-artiklar och olja med mera måste sorteras. För att förenkla sorteringen av farligt avfall på arbetsplatsen har DENIOS utvecklat ett koncept för smidig sortering och säker förvaring.

– Tanken är att ordning och reda, där var sak har sin plats ska göra hateringen av kemikalier och farligt avfall mycket säkrare och enklare för personalen, säger Linus Jacker, VD på DENIOS AB.

Skyddar mot obehörig åtkomst

Smart W-collect är byggd med stabil konstruktion av 3 mm stålplåt. Dörrar och lock kan öppnas oberende av varandra. Gasfjädrar gör det lätt att öppna och stänga locket och gångjärnen är av högkvalitativt zinkgjutgods. En öppningsvinkel på 120° på dörrarna ger optimal åtkomst till sorteringskärlen. Centrallås och säkerhetslås ger det nödvändiga skyddet mot obehörig åtkomst. Uppsamlingkärlet som samlar upp eventuellt spill är testat och godkänt för lagenlig lagring av miljöfarliga och brandfarliga vätskor. Det har en vätsketät svetsning och är försedd med ett löstagbart varmförzinkat galler.

Anpassad ventilation

Smart W-collect har en naturlig ventilation med 0,4 luftväxlingar per timma, vilket ger en lagenlig passiv lagring av brandfarliga vätskor. Ska batterier, lysrör och andra frätande ämnen sorteras finns c som tillval. I tillvalet Safety W1 finns personskydd och absorbenter. Innehåller avfallet brandfarliga vätskor har tillvalet Collect WS-S rätt utrustning. 100 mm markfrigång gör skåpet lätt att flytta med exempelvis en truck, detta för att förenkla logistiken när det farliga avfallet ska vidare mot slutdestinationen.