​Femårsjubilerande Denniz Pop Awards öppnar för ansökningar 2017

Idag öppnar Denniz Pop Awards 2017 upp för aspirerande artister, låtskrivare och producenter att skicka in sin musik. Förra året fick Max Martin, Tove Lo, Laleh, Rami Yacoub och deras jurykollegor in nära 3000 bidrag att lyssna igenom för att hitta de två vinnarna i kategorierna årets rookie artist/band och årets rookie låtskrivare/producent.

Denniz Pop Awards firar femårsjubileum när nu årets ansökningsperiod sätter igång. Under de fyra år som gått sedan priset instiftades har juryn delat ut 80 000 dollar i prispengar och utnämnt 16 vinnare av de fyra årliga priserna. Juryn har visat upp enorm träffsäkerhet i sina prognoser om vilka de nya stora namnen inom svensk musikexport ska bli. Bland såväl vinnare som de som nominerats till något av rookiepriserna har en stor del nu etablerat framgångsrika internationella musikkarriärer.

- Vår mission är att vaska fram nästa generation populärmusikgenier och ge dem en knuff framåt. Jag hoppas självklart på att ännu fler tar chansen och skickar in sina låtar i år. Vi märker tydligt behovet av vårt arbete som det moderna musikpriset och som en aktör som arbetar för framtidens musikexport. De som vinner ett rookiepris, och även de som nomineras, får en ordentlig skjuts i karriären i och med utnämningen och äran i att bli utvald av vår tunga jury, säger Jacob Schulze juryordförande och initiativtagare till Denniz Pop Awards.

Sveriges mest lovande talanger utses av juryn och de två rookie-vinnarna tilldelas 10 000 dollar var. Alla vinnare presenteras under Denniz Pop Awards gala lördagen den 17 juni 2017 i Stockholm.

Denniz Pop Awards Jury
Juryn består av några av Sveriges största musiknamn; Max Martin, Tove Lo, Rami Yacoub, Laleh, Jörgen Elofsson, Andreas Carlsson, Jacob Schulze, John Amatiello, Kristian Lundin, David Kreuger och Per Magnusson. Personer som, tillsammans med Denniz Pop, bidragit till “det svenska musikundret” och själva haft stora internationella framgångar i musikbranschen.

Viktiga datum, Denniz Pop Awards 2017:

• 7 maj: Sista dag att skicka in ansökningar
  • 30 maj: Juryn presenterar tre nominerade i varje rookie-kategori
  • 30 maj till den 16 juni: Folkets röster på de sex nominerade i rookiekategorierna
  • 17 juni: Vinnarna avslöjas och priser delas ut under Denniz Pop Awards galamiddag

Denniz Pop Awards delar ut priserna:

• Årets rookie låtskrivare/producent (10 000 dollar)
  • Årets rookie artist/band (10 000 dollar)
  • The Grand Prize (hederspris till årets internationella framgång)
  • Årets MVP (hederspris)

Här finns beskrivningar av kategorierna: dennizpopawards.com/categories

Ansökningar till Denniz Pop Awards 2017
De artister, låtskrivare och producenter som vill anmäla sin musik till Denniz Pop Awards gör det genom att skicka in sina bidrag via hemsidan. Där går det också att nominera personer till the Grand Prize och MVP-priset och på så sätt hjälpa juryn i deras arbete. Den 30 maj avslöjar juryn tre nominerade i varje rookiekategori och sedan har folket chans tycka till om de nominerade genom att rösta på bidragen.

För mer information, kontakta:
Marit Woody, Mail: marit@dennizpopawards.com, Tel: 070-739 86 06