Dentsu X’s nya studie hjälper varumärken att förstå  sina kunders motivation

Dentsu X’s nya studie hjälper varumärken att förstå sina kunders motivation

Varför gör människor som de gör? Den frågan har förbryllat filosofer och forskare i århundraden. Nu kan dentsu X reda ut mysteriet bakom det mänskliga beteendet, när de idag släpper de senaste insikterna i sin Motivationsstudie – en studie som hjälper varumärken att förstå de djupliggande drivkrafterna, som influerar människor till att agera på vissa sätt. Genom att förstå dessa motivationer kan dentsu X skapa tillväxt för varumärken genom att avkoda beteenden och bygga relation med värdefulla målgrupper som aldrig tidigare.

Studien dyker ner i hur Motivation spelar en roll i kundens köpprocess, och varför traditionella data ofta misslyckas med att fånga dessa nyanser. Motivationsstudien identifierade sex kärnmotivationer som driver mänskligt beteende: Accomplishment, Affection, Information, Possession, Power och Protection. Varje kärnmotivation består av 25 undermotivationer, som definieras av individuella uttalanden, som hjälper till att dyka djupare in i det unika hos varje person och deras drivkrafter.

”Denna studie är unik, och vi märker redan ett stort intresse. Med en djupare förståelse för varför människor gör som de gör, kommer vi att vässa och lyfta våra kunders marknadsinitiativ till en ny nivå, utöver medieplanering och -köp” säger byråchefen på dentsu X, Andreas Monberg.

Motivationsstudien släpps som en del av dentsu’s egenutvecklade konsumentinsikts- och planeringsplattform CCS. Genom CCS kan varumärken förstå sina potentiella kunder på en djupare, mänsklig nivå. Detta inkluderar förståelse av mediabeteenden, livsstil, passioner, favoritmärken, samt köp- och kategoribeteenden.

Dentsu X har samlat en sneak peak på studien på denna website.

Där man bland annat kan

1. Få en djupare förståelse för människors Motivation, till exempel varför en kund köper en produkt och varför de gör de saker de gör.
  2. Hur förståelse av Motivation är viktigt för att förstå målgrupper och överbrygga förväntningsgapet för att bli mer relevant i sina kreativa budskap och i sin varumärkespositionering.
  3. Göra quizzet, för att upptäcka och förstå din drivkraft och Motivation.

-ENDS-

Kontakt:

Byråchef dentsu X: Andreas Monberg / andreas.monberg@dxglobal.com

Kommunikationsansvarig dentsu: Annika Jovert / annika.jovert@dentsu.com

CEO dentsu: Nike Carlstoft / nike.carlstoft@dentsu.com

Om dentsu X

Dentsu X är ett mediebyrånätverk, som lyfter touchpoints till upplevelser, och upplevelser till relationer. Genom best-in-class media och comms planning, content, teknologi och data skapar dentsu X integrerade kommunikationslösningar för challenger brands under filosofin ”Experience Beyond Exposure”. Kunder inkluderar bland annat: Betsson, SATS, Re:member och Upfield.

Om dentsu Sweden

Dentsu Sweden är del i ett globalt kommunikationsnätverk och erbjuder en unik helhet av integrerade kommunikationstjänster genom Carat, dentsu X, iProspect, Dentsu Creative och Merkle inom affärsområden som Media, Creative och CXM. Rätt kommunikation är en affärskritisk ingrediens för att bli framgångsrik och varaktig i ett medielandskap i ständig förändring. Vi har en entreprenöriell inställning och en tro på att det digitala kommer att förändra allt. Vår djupa kunskap om hur konsumenten tänker och beter sig är navet i allt vi gör.
www.dentsu.com