Suvi Panas, Data Protection Lead dentsu Sweden

Ja, vi måste prata mer om GDPR

Det finns fortfarande en oro över konsekvenserna av GDPRs införande. Till exempel känner sig många annonsörer osäkra på hur och när det är rätt att samla in och aktivera sin förstapartsdata. Det kan vara lätt att välja den enkla vägen och helt sluta med riktad marknadsföring, men det behöver inte vara nödvändigt. Däremot är det viktigt att du som annonsör inte undviker problemet, utan att du istället ser till att hantera din data på ett korrekt sätt.

Men var ska du börja? Här är fem frågor du kan ställa dig och din organisation.

1) Hur ser er hantering av samtycke i digitala applikationer ut?

Viss behandling av personuppgifter är nästan alltid nödvändig för att ni ska kunna uppfylla de avtal ni har med era kunder. Men samtycket ser olika ut beroende på vilken typ av uppgifter ni sparar och vad ni ska använda dem till. För att få lagra cookies i besökarnas webbläsare, måste besökaren förstå vad cookies gör och vilken information de samlar in. Därför måste det finnas en cookiebanner där besökaren aktivt kan tacka ja eller nej till cookies, samt enkelt ta sig vidare till att läsa mer om dem. Valet att godkänna eller neka cookies måste också gå att ändra längre fram. I bannern måste besökaren därför ha möjlighet att aktivt tacka ja eller nej till att cookies används. Det måste även gå att ändra det valet längre fram.

2) Har du anonymiserat IP-adresser?

Något som många inte tänker på är att även IP-adresser är en personuppgift, då du tekniskt sett kan begära ut från internetleverantören vem som haft en viss IP-adress. Detta blir viktigt eftersom IP-adressen är något som skickas med i varje anrop från en webbläsare till en server, vilken som helst. I exempelvis Google Analytics ställer du själv in att IP-adresser ska anonymiseras.

3) Har du dubbelkollat dina pixelinställningar?

Du har ofta möjlighet att styra vilka parametrar en pixel ska fånga upp, till exempel för Facebook eller Googles Floodlights. Det är bra att gå igenom dessa inställningar och jämföra det med de invärden som kan genereras. Om du till exempel vill fånga upp url:en som Floodlighten genereras på, är det bra att dubbelkolla att ingen känslig information hamnar i era url:er.

4) Har du koll på var era servrar ligger?

För att förstå i vilken omfattning tredjelandsöverföring sker är det viktigt att veta var servrarna ligger hos de leverantörer ni använder. I vissa fall går det även att påverka var servern ligger.

5) Vilka ytterligare skyddsåtgärder har ni vidtagit för att minimera datadelning till tredje land?

För att kunna föra över personuppgifter till tredje land behöver standardavtalsklausulerna uppfyllas, men även ytterligare säkerhetsåtgärder vidtas. Här finns det riktlinjer men inga exakta svar. Vilka tekniska och organisatoriska åtgärder har ni vidtagit för att minimera överföring av personuppgifter? Ett exempel på ytterligare åtgärd kan vara att sätta upp tekniska lösningar för att inte exponera IP-adressen hos individens webbläsare för Googles servrar.

Har du gått igenom punkterna men känner dig fortfarande osäker på om din organisation är GDPR-säker eller hur du ska ta arbetet vidare kan du ta hjälp av experter inom området. Till exempel kan vi på dentsu ge dig och din verksamhet stöd i inventering och implementering av datahantering. Kontakta gärna oss för att få veta mer.

Dentsu Sweden AB är del i ett globalt kommunikationsnätverk med 47.000 medarbetare i fler än 145 länder. Vi är börsnoterade på Tokyobörsen. Vi hjälper våra kunder att stärka sina affärer och kundrelationer med hjälp av holistiska och integrerade kommunikationslösningar. I Sverige har vi kontor i Stockholm och Göteborg med ca 300 professionella och passionerade medarbetare som är världsmästare på att samarbeta inom och mellan våra olika byråer och kompetenser för att skapa koordinerade och skräddarsydda lösningar för några av Sveriges, Nordens och ofta även världens mest spännande varumärken