Dermanordic förvärvar Löwengrip Beauty

Dermanordic A/S har slutit avtal om att förvärva samtliga aktier i Löwengrip Beauty AB och ingår i samband med köpet även ett långsiktigt samarbete med grundarna Pingis Hadenius och Isabella Löwengrip.

Pingis Hadenius berättar att företaget har letat efter en stark industriell ägare som kan hjälpa dem att ta utvecklingen av varumärket Löwengrip till nästa nivå. Samarbetet med Dermanordic startade 2018 när vi ingick ett distributörsavtal med dem för den nordiska marknaden. Dermanordic starka förankring i Norden och inte minst kunskap och höga kompentens inom hudvård gjorde dem till en perfekt partner för oss. Även om Löwengrip har sålts i många länder internationellt så är det Norden som kommer att vara vårt främsta fokus de närmaste åren.

Isabella Löwengrip uppger att försäljningssiffrorna på över 100 miljoner kronor över disk under 2019 är en bekräftelse på hur mycket konsumenterna älskar produkterna.Vid utvecklingen av Löwengrip har vi lagt stor vikt på produktkvalitet och det kommer vi att fortsätta med under Dermanordic ägande.Under vår slogan "Beauty innovation from Sweden” har vi lyckats skapa stjärnprodukter som;"Count on me" deodoranten, "Good to go" torrschampo och self tan drops " Luminous bronze". Vi är väldigt stolta över att alla produkterna är utvecklade och producerade i Sverige.

Henning Nielsen, VD för Dermanordic A/S, är mycket stolt över förvärvet av Löwengrip Beauty AB och ser fram emot fortsatt samarbetet med Pingis och Isabella.Jag är väldigt imponerad av vad dessa två företagsledare och entreprenörer har skapat med varumärket Löwengrip.Företaget Löwengrip Beauty AB har aldrig gjort någon förlust och har inga långfristiga skulder. Pingis och Isabella startade företaget 2013 och har utvecklat Löwengrip till att bli ett av de starkaste varumärkena inom hår- och hudvårdskategorin i Norden. De skonsamma produkterna med avancerade ingredienser har mottagits mycket bra av konsumenterna på den nordiska marknaden. Löwengrip Beauty har alltid varit innovativa i sina produktlanseringar och näst på tur blir ansiktsserien "Skin reboot" som kommer att finnas i butik under juni månad.

Isabella kommer fortsättningsvis att vara Löwengrips ansikte utåt och fortsätter även att marknadsföra Löwengrip Beauty genom sina sociala kanaler och på olika events. Pingis kommer att arbeta aktivt i bolaget med produktutveckling och varumärkesstrategi.

Bakgrund Löwengrip Beauty AB Företaget grundades av Pingis Hadenius och Isabella Löwengrip 2013. De har utvecklat skönhetsmärket Löwengrip, som idag har över 60 produkter inom hårvård samt ansikte- och kroppsprodukter. Produkterna lanserades först på apotek i Sverige men säljs idag även på utvalda varuhus, parfymerier, e-tailer, hudvårdssalonger, SPA och på travel retail.

Bakgrund Dermanordic A/S. Bolaget etablerades 1987 och är distributör för 18 internationella varumärken inom skönhet på den nordiska marknaden. Företaget har en egna försäljningsorganisationer i Norge, Sverige , Danmark och Finland (Dermarome, Dermanor och DermaBeauty), äger även två hudvårdsskolor; Hudpleieakademiet i Oslo och Elisabethskolan i Sverige. Bolaget har ett eget nordiskt lager i Katrineholm. Koncernen har 125 anställda och hade 2019 en omsättning på ca 450 miljoner sek. Dermanordic A/S ägs av Henning Nielsen (koncernchef), Christian Ringnes (styrelseledare) och NSV Invest A/S.

Kontakt:

Henning Nielsen, Koncernchef Dermanordic +47 90 649 868
Pingis Hadenius, VD Löwengrip Beauty, +46 70 832 7657

• Skönhet

• löwengrip

Dermarome är Sveriges ledande hudvårdsleverantör inom hudvård och makeup. I vår produktportfölj arbetar vi med följande professionella, handplockade varumärken; bareMinerals, PRIORI, Skinbetter science, LÖWENGRIP, NIOD, The Ordinary, The Chemistry Brand, Grande Cosmetics, Smith & Cult, Mr & Mrs Tannie, Lova Skin, Biomed, Avène och A-Derma.

Med våra 30 år i branschen har vi en gedigen erfarenhet och arbetar progressivt för att skapa nya verktyg för kunskap och tillväxt. Vi vill tillsammans med våra partners på hudvårdssalonger, SPA, parfymerier, varuhus, e-tailers och apotek stå för ökad kunskap, kvalitet och service i vår bransch.

Erika Bennerholt

Presskontakt CEO/VD Dermarome Sverige, Danmark och Finland +46 (0)73 048 26 97