Specialdesignade smycken stärker Saabs profil på mässor

Saabs arbete med varumärkeskommunikation har nu blivit en del av personalens accessoarer. Tillsammans med designern Helena Berggren har Saab nu tagit fram en serie specialgjorda smycken för sin monterpersonal på internationella bilmässor.

Få gånger är konkurrensen inom bilvärlden så tydlig som på någon av de stora internationella bilmässorna. Alla tillverkare är på plats, sida vid sida, för att visa upp det bästa de har. För ett relativt litet märke som Saab är det därför särskilt viktigt att ha en tydlig identitet i montern. Allt som besökaren upplever ska stämma överens med grundvärdena i Saabs varumärke - från själva monterns arkitektur, via den mat och dryck som serveras till utseendet på pennor och anteckningsblock, Det senaste steget är att låta monterpersonalen bära smycken som är speciellt framtagna för att passa med monterns utseende.

– Vi arbetar med flera symboler i montern som hjälper till att ge Saab-identitet och visa vårt ursprung, berättar Nina Bergerheim, projektledare på Saab Exhibitions & Events. En snöstjärna dominerar och bildar ett effektfullt blickfång. En gigantisk LED-vägg på 18x6 meter visar en innovativ film med bland annat vattendroppar, pappersflygplan, smältande is och stora älgar.

– Tillsammans med Helena valde vi att göra ett kombinationssmycke med en snöstjärna och älgko i diskreta plexifärger, fortsätter Nina. Vi tycker att designen matchar helhetskonceptet och monterpersonalen bär smycket runt halsen eller som örhängen.

Designern Helena Berggren har gjort sig ett namn på sina smycken i plexiglas. Hon har arbetat med liknande uppdrag tidigare, bland annat har hon gjort en kombination av smycken till Stockholms Universitet, ett hjärta för Rädda Barnen och smycken för United Sisters – en verksamhet inom Fryshuset i Stockholm.

– Saabsmycket är ett väldigt bra exempel på hur företag kan arbeta med smyckesdesign, menar Helena. Jag använder alltid starka symboler i min design och Saab har ett tacksamt formspråk. Mitt signum är enkel elegans – det tycker jag gäller även för Saabs smycke.

För mer information vänligen kontakta

Nina Bergerheim, projektledare Saab Exhibition & Event 076-769 98 41
Helena Berggren, Design Helena Berggren, 070-551 34 31

Bilder finns på http://www.designhelenaberggren.se/se/page/press.php