Designtorget intar ny form

Designtorget intar ny form

Designtorget förnyar sig efter en omfattande varumärkesresa som påbörjades för drygt ett år sedan. Bakom den nya visuella profilen och varumärkesidentiteten står Designtorgets team i samarbete med arkitektbyrån Boys Don’t Cry och designbyrån Kurppa Hosk, som definierat det nya butikskonceptet och den nya grafiska profilen. Lanseringen av det nya Designtorget sker stegvis under våren.

I över 20 år har Designtorget varit en leverantör av svensk design och formgivning, i en bransch under konstant utveckling och hård konkurrens. Det interna arbetet med företagets konceptutveckling tillsammans med arkitekterna på Boys Don’t Cry och designerna på Kurppa Hosk har pågått i ungefär ett år. Nu kan Designtorget påbörja lanseringen och i slutet av mars introduceras den nya grafiska profilen. I mitten av april lanseras en helt ny e-handelsplattform. Allt eftersom kommer samtliga butiker att göras om enligt det nya butikskonceptet.

— Genom vår nya profil och identitet har vi hittat ett nytt uttryck som speglar vår verksamhet och illustrerar våra kärnvärden; funktion, material och form. Med ett tydligare formspråk kan vi förbättra vår externa kommunikation och stärka varumärkesarbetet både internt och externt. Med den nya omprofileringen har vi alla möjligheter att nå fram på rätt sätt, då den ligger helt i linje med vilka vi är, vad vi gör och vad vi vill åstadkomma, säger Pål Kårfalk, vd Designtorget.

Kärnan i Designtorgets nya logotyp är symbolen ”DT” som symboliserar balans, hemmet och transparens i all design. Betraktaren kan se bokstäverna som en vågskål, ett bord med skål eller en smiley. Symbolen har ett eget liv och kan med fördel användas på olika ställen. Logotypen är i grunden svart eller vit på naturfärgade produktförpackningar, vilket gör det möjligt att ta in andra färger.

Designtorgets nya typsnitt Apercu är stramt avskalat och följer den skandinaviska känslan i det nya konceptet. Typsnittet ger känslan av maskinskrivet och fungerar lika bra till längre texter som till kortare innehållsförteckningar.

— Designtorgets historia är intressant och imponerande, och vi har följt dem sedan starten på
90-talet. Att få vara med på deras fortsatta resa är både spännande och hedrande. Designtorgets starka skandinaviska designarv blev en ledstjärna i vårt arbete, där tydlighet och funktion varit centralt. Med få och starka ingredienser har det nya Designtorget fått en distinkt identitet anpassad för samtliga kanaler,
avslutar Thomas Kurppa, Creative Director Kurppa Hosk.

Regioner

Designtorget, grundat 1993, är en kommersiell marknadsplats med unik design, för kunder och formgivare som värdesätter form, funktion och förnyelse. Bolaget har nära kontakt med formgivare och har ett unikt urvalssystem där en jury fäller avgörandet om vissa nya produkter. Designtorget har idag 13 butiker varav 11 i Sverige och 2 butiker i Norge samt en webshop och omsatte 2014 drygt 133 mkr. Sedan 2005 är Designtorget ett helägt dotterbolag till Novax AB.

Ulrika Nilsson

Presskontakt Marknadsansvarig 0705-20 62 88
Philippa Wihlke

Presskontakt PR & Marknadsansvarig

Kvalitativ design, inredning och innovation

Designtorget är en destination för dem som vill upptäcka design och formgivare. Vi har 7 butiker på attraktiva lägen i Stockholm, Göteborg, Uppsala och Malmö.

Designtorget