Plant based nuggets

Designtorget x Beckmans Designhögskola firar tio år

Designtorget firar tillsammans med Beckmans Designhögskola 10-årsjubileum församarbetet, där eleverna på skolans Formprogram erbjuds möjlighet att skapa etteget varumärke och en första produkt, som sedan säljs på Designtorget.Produkter av årets avgångsstudenter presenteras tillsammans med ett urval avtidigare elevers produkter i en utställning i Viktor Erlandsson Studio den 7 maj.Årets nyheter säljs i butik och online från den 8 maj.

“Vi är verkligen stolta över vårt årliga samarbete med Beckmans och att samarbetet firar10 år i år känns extra kul! Detta är ett viktigt samarbete för oss på Designtorget.
Det ligger helt i linje med vår målsättning om att alltid stödja unga talanger inomdesignvärlden som är en svår värld att bryta sig fram i”,
säger Emma Klintbo Klingspor,VD Designtorget.

Årets kurs i produktion och perspektiv på Beckmans Designhögskola genomförs isamarbete med Designtorget för att ge unga formgivare möjlighet att i ett tidigt stadiearbeta med produktion. Under kursen har studenterna fått handledning från blandannat Louise Bahrton, kursledare, och Fredrik Paulsen, formgivare, samtPhilippa Wihlke och Malin Wåhlström från Designtorget.

“Samarbetet mellan parterna startades i syfte att ge studenterna en möjlighet att testaatt starta ett eget företag. Konstnärliga yrken är de yrkesgrupper där man startar flestföretag procentuellt. Oftast för att man inte främst drivs av entreprenörskapet i sig - utanav att vara kreativ i en osäker bransch som sällan har anställningar. Jag själv har lärt miggenom att starta olika varumärken och satt egna produkter i produktion. När viutvecklade kursen på Beckmans skulle det vara fokus på egenproduktion ochentreprenörskap med både teori och praktik sammanflätat”, säger Margot Barolo,formgivare och tidigare programansvarig lektor för Formprogrammet på BeckmansDesignhögskola.

Tidigare samarbeten med Beckmans studenter har resulterat i att bli en ordinariedel av Designtorgets sortiment, som exempelvis Regrow och Ljusstad.

“I och med att eleverna har som uppgift att ta fram en produkt för just Designtorget gerdetta samarbete oss också en möjlighet i att se vad kommande generation tycker attDesigntorget kan vara!”, säger Emma Klintbo Klingspor, VD Designtorget.

Resultatet presenteras i en utställning i Viktor Erlandsson Studio den 7 maj och släpps ibutik den 8 maj. Samtliga produkter lanseras i mycket begränsad upplaga och kommerfinnas tillgängliga till försäljning i butik och online.

LUMI

Av Siri Lövén & Joelle Aune
LUMI är hämtat från franska lumière som betyder ljus. LUMI är en modern
& skulptural tolkning på den klassiska lampetten med en dold ljuskälla somskapar en reflekterande ljusbild.

Pris: 2 100 kr.

Plant Based Nuggets
Av Anna Nyman & Matarena Sjöberg
Plant Based Nuggets används för att bygga ihop blompinnar till en fönsterspaljé.Tillsammans med klätterväxter kan spaljén fungera som ett insynsskydd. Nuggetsernagör det möjligt att bygga många olika intressanta former för att stödja upp plantor.

Pris: 456 kr.

Gatublomster

Av August Bällgren & Love Persson
Gatublomster är en vas som består av återbrukad gatsten och en blomformad-aluminiumskiva. Gatublomster undersöker de materiella och symboliska kontrasternamellan den hårda gatstenen och en mjuk blomsterform.

Pris: 1 999 kr.

LED
Av Axel Peters och Ellen Nilsson
LED är en modulär ljushållare tillverkad i aluminium. LED kan staplas i både sidled ochpå höjden. led uppmuntrar till kreativitet och tillåter flera olika arrangemang. LED ärtillverkad i Stockholm och formgiven av Axel Peters och Ellen Nilsson.

Pris: 399 kr.

Samla
av Karin Forsberg, Victoria Johansson, Alva Jonasdotter.
Samla är ett hållbart knivställ tillverkat av återvunna spillbitar från möbelindustrin. Meden stilren och lekfull design passar det perfekt in i alla hem.

Pris: 1 865 kr.

BACKMAN

Av Sara Lagerin & Emelie Svensson
Med en stapelbar konstruktion erbjuder BACKMAN en praktisk och estetisk förvaring avdryck. På ett nyfiket sätt har det klassiska vinstället kombinerats med funktionerna frånen dryckesback, för att upplevas som en personlig inredningsdetalj att fylla dinafavoritdrycker med.

Pris: 1 450 kr.

Högupplösta bilder på Designtorget x Beckman kollektionen finns här.

Designtorget erbjuder designprodukter i inspirerande miljöer till människor som villupptäcka design och formgivare. Designtorget är en marknadsplats som gör det möjligtför formgivare att göra verklighet av goda idéer och introducera dem för marknaden.Designtorget jobbar med konceptutveckling och produktion såsom med traditionelltinköp och försäljning. Utöver det så rymmer agärsidén en strävan efter att faktiskt göraskillnad för svensk design, att vara en hävstång för unga formgivare och att vara en aktivoch engagerad part i designsveriges blomstrande utveckling.

Mer specifikt väljer de regelbundet ut nya produkter från kända och okända formgivareoch tar in dem till försäljning. Produkterna väljs ut av en jury och grundkraven, förutomatt de gärna vill vara först med att ha produkten i sitt sortiment, är att de ska passa in ikonceptet stilmässigt, hålla en hög kvalitet och vara hållbara ur produktionsperspektiv.De får gärna vara kreativa och nyskapande. Alltid med en egen historia. Hur längevarorna finns till försäljning beror både på efterfrågan och på överenskommelsen medformgivaren. Relationen till de formgivare och leverantörer Designtorget samarbetarmed värderar de oerhört högt.