Kulturhusets VD och formgivaren Jon Eliasson i juryn när DesignTorget utser Årets Sak 2009!

DesignTorget, som i många år har samarbetat med designskolor, formgivare, uppfinnare och småföretag, kommer för tredje året i rad att dela ut utmärkelsen Årets Sak.

Priset, som förutom ära och berömmelse består av en speciell plakett och en prissumma på 15.000 kr, går till den/de formgivare som under det gångna året skapat den nya sak i DesignTorgets sortiment som känns mest kreativ, väldesignad, nytänkande och säljbar.

10st produkter har redan nominerats och finns fr o m 22 januari utställda i DesignTorgets alla butiker. Onsdag kväll 10/2  kommer det slutliga valet att offentliggöras under en ceremoni med samtliga nominerade formgivare närvarande i DesignTorgets helt nya butik på Kungsgatan i Stockholm.

-          Många associerar DesignTorget med ny, spännande svensk design, och vi hoppas att priset ska fortsätta växa sig allt starkare inom vår bransch, säger DesignTorgets VD Lasse Folt. Vi vill med detta årligen återkommande pris ännu tydligare uppmärksamma all den härliga skaparkraft som varje år genererar snygga, funktionella och tokroliga bruksföremål i vårt avlånga land!

De tidigare årens vinnare, designkollektivet Fuldesign och duon Ahnlund/Karlén har på senare tid uppmärksammats på flera håll och varit involverade i olika kreativa projekt.

De 10 nominerade sakerna har valts ut av DesignTorgets ordinarie jury. De 6 personer som slutligen väljer ut Årets Sak 2009 är:

Eric Sjöström, VD för Kulturhuset

Jon Eliasson, Formgivare och Inredare

Lasse Folt, VD DesignTorget

Helena Gorne, Ansvarig för jury/formgivare DesignTorget

Per Chytreaus, Butikschef DesignTorget

Martin Appelros, Säljare DesignTorget

Info/bilder på de 10 nominerade sakerna/formgivarna, gå in på http://www.designtorget.se/designtorget/se/aretsak2009/?cat_id=2174&ew_0_a_id=2155

För mer information kontakta: Lasse Folt, VD DesignTorget, tel +46-70 21 39 100 eller Malin Löfmark, Marknadskoordinator DesignTorget, tel +46-70 77 87 070

DesignTorget startades 1993 som en direkt försäljningskanal för formgivare och designers, och har på 16 år blivit Sveriges  mest kända varumärke inom sin bransch. Företaget driver idag 14 butiker i Stockholm, Göteborg,  Malmö, Uppsala, Linköping och Oslo,  och beräknas 2010 omsätta ca 130 MSEK. Man har ett välutvecklat nät av kontakter med designskolor, formgivare och producenter. Varje vecka väljer DesignTorgets jury ut det bästa bland de ca 30-40 produkter som lämnats in för ev försäljning. Företaget är sedan januari 2005 helägt av Novax inom Axel Johnson AB.