Designtorget Jurydagen

Nu är ansökningen öppen för Jurydagen 2024! Designtorget anordnar tävlingen för ny design och innovation för tredje året i rad.

I år arrangerar Designtorget tävlingen för kreativitet, innovation och designexcellens med sin årliga Jurydag. Sedan starten har Designtorget varit en plattform för att lyfta fram nya talanger inom formgivning och kreativitet.

”Jurydagen är ett perfekt sätt för oss att visa kunden vart Designtorget kommer från och stärka en av våra viktigaste funktioner, att vara en plattform för små och nya formgivare och innovatörer. Ändå från starten 1993 har Designtorget haft en jury som tar ställning till ansökningar som kommer in och beslutar om vilka nya produkter som får chans att bli en del av Designtorgets sortiment. Detta gäller fortfarande idag, vi har en ansökningsmail som man kan skicka in produkter som man vill sälja hos oss och som sedan vår jury på huvudkontoret tar ställning till. På Jurydagen bjuder vi även in andra personer att delta i vår jury för en dag. En dag som brukar vara väldigt uppskattad!" VD, Emma Klintbo Klingspor.

Detta år består juryn av inga mindre än Åhléns och Designtorgets ägare, Ayad Al-Saffar, Plazas chefredaktör, Jesper Tillberg, designer och modeskaparen Bea Szenfeld, formgivare och designer, Gustav Winsth och inköpschef på Designtorget Malin Wåhlström. Juryn bedömer deltagarnas verk utifrån deras kreativitet, originalitet, och kommersiella potential. Vinsten är att Designtorget tar in produkten i sortimentet under minst 6 månader tillsammans med ett marknadspaket värt 50 000 kr.

Under de senaste åren har flera framstående talanger utsetts till vinnare under Jurydagen och gått vidare för att göra avtryck inom designvärlden. Låt oss presentera tidigare vinnare av jurydagen år 2019 och 2022.

Vas Tulpe, en vas formgiven för tulpanerna designad av Siri Boekhout. Väggit, med Väggit är det flexibelt att sätta upp och byta motiv för omväxling, utan att behöva göra hål i väggen och det lämnar inga spår efter borttagning. Designad av Martin Gustafsson Magnusson. Spegel Satellit, Satellit är formgiven med enkelhet i både estetik och funktion, utan onödiga finesser. I sitt stativ är Satellit en självklar bordsspegel som kan vinklas åt alla håll men kan även enkelt lyftas av och användas som en handspegel. Designad av Ting-Hsuan Chang och Ying-Yu Wei, Unna Trä.

För mer information och för att ansöka om deltagande besök oss på https://designtorget.se/jurydagen-2024

Tveka inte att skicka in din ansökan, så ses vi snart!