Europamästerskap i styrkelyft till Eskilstuna

Europamästerskap i styrkelyft till Eskilstuna

Intresset för styrkelyft växer i Sverige. Med cirka 35 000 medlemmar utspridda i hela landet har Svenska Styrkelyftförbundet många medaljkandidater när det nu står klart att det är Sverige som får värdskapet för Veteran-EM i Styrkelyft (utrustat).

European Powerlifting Federation anordnar årligen European Master Championship Equipped. Mästerskapet arrangerades senast 2019 i Györ, Ungern och samlade då trehundra lyftare samt ytterligare ett hundratal övriga från ett tjugotal av Europas länder. Deltagarna tävlar i åtta olika viktklasser från lättvikt till supertungvikt.

Till mästerskapet i Eskilstuna, som pågår under fem tävlingsdagar 6-10 juli 2022, väntas runt 400 deltagare och funktionärer samt medföljande vänner och familj. Plats för mästerskapet blir STIGA Sports Arena i Eskilstuna.

– Eskilstuna ligger perfekt till med närhet till både Arlanda och Skavsta. STIGA Sports Arena nås lätt av deltagarna oavsett vilket hotell som de bor på i stan. Vi ser fram emot en riktig styrkelyftsfest säger Robert Ericsson, förbundschef Svenska Styrkelyftsförbundet

Lokal arrangör är ASK Eskilstuna. ASK har en ambition att synliggöra Eskilstuna och etablera sig själva som en professionell långsiktig tävlingsarrangör. Arrangören samverkar med föreningsliv och näringsliv, varav besöksnäringen är en viktig partner för ett lyckat mästerskap.

- Styrkelyft är en sport som utövas långt upp i åldrarna och möjligheten att få visa upp vår sport på det här viset är väldigt roligt. Intresset för styrkelyft ökar och våra nybörjargrupper är alltid fulltecknade. Vi har en fantastisk blandning av deltagare, från barngrupp med sexåringar, till Niilo Maliniemi, 76 år som tar 180 kg i bänkpress, säger Peter Paunovic, ASK Eskilstuna.

– Jag ser fram emot att Eskilstuna återigen står värd för ett stort internationellt mästerskap. Vi fortsätter vårt långsiktiga, strategiska arbete för att Eskilstuna ska vara en intressant evenemangsstad, säger Mikael Lönngren, evenemangschef på Destination Eskilstuna.

Robert Ericsson, förbundschef Svenska Styrkelyftförbundet 010-450 71 71
Micke Lönngren, evenemangschef Destination Eskilstuna 0702-67 70 70