Foto: Nisse Nilsson/Handbollslandslaget

Handboll: Sveriges herrlandslag möter Montenegro i STIGA Sports Arena Eskilstuna

Sveriges två första hemmamatcher i kvalet till EM 2022 kommer att spelas i Partille Arena den 5 november och Stiga Sports Arena i Eskilstuna den 9 januari 2021. Rumänien respektive Montenegro står som motståndare.

Glenn Solberg, som tog över som förbundskapten för det svenska herrlandslaget efter EM i januari förbereder sig just nu för att ta ut sin första officiella landslagstrupp. Den 12 oktober kommer den att presenteras och första samlingen sker i Göteborg den 2 november och debutlandskampen äger rum tre dagar senare.

Kvalpremiär mot Rumänien i Partille

Torsdagen den 5 november tar Sverige emot Rumänien i EM-kvalpremiären, en match som spelas i Partille Arena klockan 19.15. Innan veckan är över väntar sedan bortamatch i Pristina mot Kosovo, söndagen den 8 november.

Det ska bli fantastiskt härligt att äntligen få samla landslaget, både jag och spelarna har nog sett fram emot det efter vårens och sommarens inställda och uppskjutna matcher. Jag vet att spelarna har trivts i Göteborg tidigare och längtar till första matchen i Partille Arena mot ett Rumänien som vi har stor respekt för, säger Glenn Solberg, förbundskapten.

Sverige möter Montenegro i Eskilstuna

EM-kvalet fortsätter sedan i januari, där Sverige under uppladdningen inför avresan till VM i Egypten ska möta Montenegro i ett dubbelmöte. Det första spelas Podgorica den 6 januari, returen i Stiga Sports Arena i Eskilstuna, där gästernas förbundskapten Zoran Roganovic till vardags leder Eskilstuna Guif i Handbollsligan.

Montenegro är en motståndare som ställa till det för alla landslag i världen, samtidigt kommer de matcherna att ge oss ett bra kvitto på vår form inför VM i Egypten som vi också ser fram emot, säger Solberg.

Handboll i STIGA Sports Arena

Två träningslandskamper har ägt rum i STIGA Sports Arena sedan tidigare. 2018 spelade herrlandslaget mot Kroatien och 2019 mötte damlandslaget Ryssland. Nu stundar landskamp och EM-kval.

Jag ser verkligen fram emot att Eskilstuna återigen står värd för ett stort handbollsevenemang! Handbollslandslaget, Eskilstuna Guif och kommunkoncernen har ett gott samarbete och vi fortsätter vårt långsiktiga arbete för att Eskilstuna ska vara en intressant evenemangsstad, säger Mikael Lönngren, evenemangschef på Destination Eskilstuna.

Information om eventuell biljettförsäljning och publik på matcherna i Partille och Eskilstuna kommer i ett senare skede när nya regler och riktlinjer har klubbats av regeringen.

Herrlandslagets kommande matcher

5 november: Rumänien (EM-kval, Partille Arena, 18.00)
8 november: Kosovo (EM, kval, Pallati i Rinise dhe Sporteve, Pristina, 17.00)
6 januari: Montenegro (EM-kval, Podgorica)