Handbollsdamerna tar emot de olympiska mästarna i Eskilstuna

Handbollsdamerna tar emot de olympiska mästarna i Eskilstuna

I mars samlas det svenska damlandslaget för första gången under 2019. Ryssland står för motståndet i landskampen i Eskilstuna på STIGA Sport Arena den 22 mars.

Jag ser verkligen fram emot att Eskilstuna återigen står värd för en handbollsfest. Handbollslandslaget, Eskilstuna Guif och Eskilstuna kommun har ett gott samarbete och redan efter landskampen mot Kroatien förra året började vi diskutera att arrangera en damlandskamp, säger Mikael Lönngren, evenemangschef på Destination Eskilstuna.

Eskilstuna Guif har lika många tjejer som killar som spelar handboll och med tanke på att det var fina publiksiffror förra året när herrlandslaget mötte Kroatien i Eskilstuna menar CG Hjelm, klubbchef i Eskilstuna Guif, att det är inspirerade att nu även få ta emot damlandslaget.

Vi ser fram mot en ny publikfest i STIGA Sports Arena, säger han.

I december spelade Sverige EM i Frankrike där det blev en sjätteplats efter att bland annat ha slagit den regerande olympiska mästaren och blivande EM-tvåan Ryssland på vägen. Bland annat slog Nathalie Hagman svenskt landslagsrekord – damer och herrar inkluderat – med sina 17 mål. Nu möts lagen igen, två gånger om dessutom. Under landslagsveckan i mars, den enda samlingen innan VM-kvalet mot Slovakien i månadsskiftet maj/juni, möts lagen först i STIGA Sports Arena i Eskilstuna den 22 mars (kl 20.00) och därefter i Himmelstalundshallen i Norrköping den 23 mars.

Det blir två häftiga matcher där vi får möjlighet att bygga vårt lag inför sommarens VM-kval, säger förbundskaptenen Henrik Signell.

Förbundskapten Henrik Signell kommer att få göra stora förändringar i laget. Från den trupp som ursprungligen togs ut till EM kommer åtminstone Johanna Westberg, Bella Gulldén, Loui Sand och Daniela Gustin att saknas. Westberg och Gulldén ska båda bli mammor i sommar, Sand har avslutat handbollskarriären och Gustin opererades för knappt två veckor sedan efter den korsbandskada hon ådrog sig i EM.

Vi möter ett av världens bästa lag och får möjlighet att testa nya spelare, vilket ska bli väldigt roligt och intressant. Vi siktar mot VM i Japan i december och behöver spela ihop laget inför kvalet mot Slovakien i sommar, säger förbundskaptenen Henrik Signell som coachat Sverige i de fyra senaste mästerskapen.

Den svenska truppen presenteras preliminärt den 25 februari och biljetterna till matcherna mot Ryssland släpps ikväll (25/1) klockan 17.00 på handboll.ebiljett.nu.

För mer information:

CG Hjelm, klubbchef Eskilstuna GUIF