Ny led knyter samman Eskilstuna och Strängnäs

Ny led knyter samman Eskilstuna och Strängnäs

Nu öppnas en ny vandringsled i S:t Eskils fotspår. Det var på 1100-talet som munken, som senare gav namn åt Eskilstuna, blev stenad till döds i Strängnäs och enligt legenden blev buren till Eskilstuna. Den nya leden kopplar samman Pilgrimsleden i Strängnäs med Gyllenhielmska leden i Eskilstuna.

Vi har under en tid haft ett bra samarbete mellan städerna och besöksnäringens företag och sammanslagningen av Gyllenhielmska leden och Pilgrimsleden är ett resultat av det arbetet, säger
 Patrik Andersson, turistchef i Eskilstuna.
Nu ser vi
fram emot en ny spännande höstsäsong med vandringskängorna eller löparskorna på.

Gyllenhielmska leden börjar i Årby och går via Torshälla till Sundbyholm vid Mälaren. Nu öppnas en ny led från Sundbyholm genom Mora by, till Mälby fornborg och vidare till Björsundsbron, där Pilgrimsleden tar vid på Strängnäs-sidan. Gyllenhielmska leden är 36 km lång och Pilgrimsleden är cirka 80 km. Det finns flera bra alternativ för boende kring lederna, allt ifrån hotell till stugor och camping. Leden är dragen genom skog och på mindre grusvägar i det vackra sörmländska landskapet. Packa ner en god matsäck i ryggsäcken och njut av en naturskön vandring i historiens fotspår.

Den 22 augusti invigs sista delen av Gyllenhielmska leden, av Jimmy Jansson, kommunstyrelsens ordförande i Eskilstuna och Terese Askerstedt, ordförande i nämnden för hållbart samhälle i Strängnäs, vid gamla färjeläget intill Björsundsbron på Eskilstuna-sidan.

För mer information:

Patrik Andersson, Turistchef Eskilstuna

Mail: patrik@eskilstuna.nu

Eskilstuna Marknadsföring AB sedan 1996 haft Eskilstuna kommuns och näringslivets uppdrag att vara den samlade kraften för att synliggöra och marknadsföra Eskilstuna som en attraktiv ort att besöka, bo och leva i, studera och verka i, för turister, andra besökare, invånare, studenter, företagare, talanger samt potentiella inflyttare. Bolaget ägs till 40 % av Eskilstuna kommun och till 60 % av näringslivet.

Eskilstuna Marknadsföring AB verkar huvudsakligen inom besöksnäringens tre områden privatturism, affärsturism samt evenemang. Vi driver Eskilstuna Turistbyrå, Eskilstuna Convention Bureau samt ansvarar för den operativa delen av varumärket Eskilstuna.

Eskilstuna Marknadsföring ska verka för Eskilstunas bästa.