Foto: Christoffer Borg Mattisson/Handbollslandslaget

Sverige inleder EM-kvalet i Eskilstuna

Det svenska damlandslaget OS-laddar just nu i Kungälv, men vid sidan av pågår planeringen för kommande mästerskap. Nu står det klart att den inledande matchen i kvalet till EM 2022 mot Island kommer att spelas i Stiga Sports Arena i Eskilstuna den 7 oktober.

För fjärde gången i rad är de svenska damerna kvalificerade för OS och om två veckor lyfter planet mot Japan. I december väntar sedan i Spanien fjärde raka VM-slutspelet och under hösten inleds kvalet till EM 2022.

Sverige har spelat tio raka EM-slutspel, med silver 2010 och brons 2014 som de största framgångarna och har lottats i en grupp med Serbien, Island och Turkiet. Lagen möts såväl hemma som borta och de två bästa går får i november 2022 spela EM i Slovenien, Nordmakedonien och Montenegro.

Kvalet är uppdelat i tre kvalperioder där den första är i oktober. Sverige inleder hemma mot Island, en match som spelas i Stiga Sports Arena i Eskilstuna torsdagen den 7 oktober. 9 eller 10 oktober kommer Sverige sedan att möta Turkiet på bortaplan.

– Det känns bra att inleda kvalveckan på hemmaplan i Eskilstuna där vi vet att våra våra förutsättningar med boende, träning och arena är högklassiga. Som alltid är vårt mål att gå till mästerskap och jag ser våra chanser att kvala in till vårt elfte raka EM som väldigt goda. Just nu har vi fullt fokus på OS, sedan kommer vi sätta oss i höst och gå förbereda oss på att ta emot Island, säger förbundskaptenen Tomas Axnér.

Mikael Lönngren, evenemangschef på Destination Eskilstuna:
– Jag ser fram emot att Eskilstuna återigen står värd för ett stort handbollsevenemang. Handbollslandslaget, Eskilstuna Guif och Destination Eskilstuna har ett gott samarbete och vi fortsätter vårt långsiktiga, strategiska arbete för att Eskilstuna ska vara en intressant evenemangsstad.

Information om publik och biljettsläpp kommer under hösten.

EM 2022
Datum: 4–20 november 2022
Värdstäder: Ljubljana (Slovenien), Celje (Slovenien), Skopje (Nordmakedonien) och Podgorica (Montenegro)
Antal lag: 16