Isabella Lövin Foto: Kristian Pohl

Vice statsminister och biståndsministern Isabella Lövin kommer till Folk och Kultur

Med exakt en vecka kvar till Folk och Kultur mellan 7-10 februari 2018 i Eskilstuna, är det nu klart att vice statsminister tillika ett av Miljöpartiets språkrör Isabella Lövin kommer till konventet.

Isabella Lövin kommer att samtala med kultur- och demokratiminister Alice Bah Kuhnke onsdagen den 7 februari kl 17.50 - 18.20 på utställartorgets scen inne på STIGA Sports Arena. Samtalet som leds av moderator Nedjma Chaouche, kommer att ta upp kulturens roll i samhällsutvecklingen och ställa frågor som "Vilka är de viktigaste prioriteringarna för miljöpartiets kulturpolitik?" och ”Vad tänker biståndsministern om kulturens roll i biståndsarbetet i framtiden?".

Under Folk och Kultur deltar även Moderaternas partiledare Ulf Kristersson samt Centerpartiet partiledare Annie Lööf.

- Vi är glada och stolta över att tre partiledare, Annie Lööf (c) Ulf Kristersson (m) och nu också Isabella Lövin (mp) kommer till Folk och Kultur. Det är viktigt att vi får höra deras tankar om kulturens roll i vårt samhälle och vi hoppas att de kulturpolitiska frågorna kommer att diskuteras på högsta politiska nivå under valåret 2018, säger Linde Sjöstedt, projektledare för Folk och Kultur.

Kultur och demokrati-minister Alice Bah Kuhnke kommer att inviga hela konferensen.

Under konventet kommer följande renommerade keynote speakers möta deltagarna i Eskilstuna och hålla sina anföranden;

Tibor Navracsics, EU-kommissionären för utbildning, kultur, ungdom och idrott

Anders Henriksson, 1:e vice ordförande i Sveriges Kommuner och Landsting

Carina Brorman, entreprenör, kommunikationsrådgivare och styrelseordförande för STIM

Fredrik Ullén, professor i kognitiv neurovetenskap vid Karolinska Institutet och pianist