Årets första lax blev en riktig bjässe

Årets första lax blev en riktig bjässe

Säsongen för Falkenbergs Laxfiske startade med besked. Årets första blanklax är redan fångad och vägde över 11 kg. Det var Stephan Havryliuk som tog sin största lax någonsin. Premiären den 1 april var välbesökt och allt fler väljer att fiska i Ätran. Uppgången av lax ser bra ut och förutsättningarna inför helgen verkar närmast optimala.

Årets första blanklax
Stephan Havryliuk från Stockholm fångade den första laxen i Ätran redan dagarna efter premiären. Det var en stor fisk på hela 11,2 kg och är därmed större än den största på hela förra säsongen. Det var också den största laxen Stephan har fångat någonsin och han är väldigt stolt och nöjd över fångsten. Det var på en sträcka strax ovanför Fajansbron, nedströms den mer berömda Laxbron, som det högg till på en spinnare.

Stort intresse vid lax- och öringsfiskepremiären
Redan innan pandemin såg vi ett allt större intresse för naturupplevelser. När människor nu söker efter säkra upplevelser har det tagit ännu mer fart och det gäller även fisket, vilket syns tydligt i trafiken till falkenbergslaxfiske.se och genom försäljningen av fiskekort. Mycket talar också för att 2021 kommer vara ett bra år för de som guidar och håller i kurser.

– Laxfiske är ju relativt tidskrävande och det faller sig rätt naturligt att allt fler får upp ögonen för det nu i dessa tider. Det är en aktivitet som går att genomföra utan risk för smittspridning och många väljer att spendera fiskesemestern hemma i Sverige, säger Johan Bengtsson på Destination Falkenberg.

När fisket är som allra bäst
Ätran har en relativt stabil uppgång av fisk under säsongen. Den är även att rekommendera mitt i sommaren, vilket inte är fallet med många andra svenska laxförande vattendrag. Det är ändå något speciellt med vårfisket och lockelsen över att fånga den första silverblanka laxen är stor. Ätran har ett hållbart vildlaxbestånd, tack vara framgångsrika fiskevårdsåtgärder genom åren, och ett av karaktärsdragen är att den är något slankare än laxarna på östersjösidan. Men den största inrapporterade laxen i modern tid vägde 17,4, kg så det är inga små fiskar. Mycket talar också för att de fria fiskvandringsvägar som skapats vid Hertings kraftverk kommer medföra att antalet stora laxar blir allt fler och uppgången av lax är redan mycket god.

Johan Bengtsson, Destination Falkenberg
johan.bengtsson2@falkenberg.se