Dags att njuta av Falkenbergs Matdagar och Skördetid i Halland

Dags att njuta av Falkenbergs Matdagar och Skördetid i Halland

Efter pandemi-åren längtar alla efter en härlig matfestival i centrum igen och den 2-3 september är det dags för Falkenbergs Matdagar. Årets tappning blir en "local street fest", där festligheterna kommer spridas ut på fler platser i stan och även flytta in på krogarna.

- Vi har lagt till local street fest till namnet eftersom matdagarna är lite annorlunda mot innan pandemin. I år blir det inga stora scener med konferencier och ett späckat program. Fokus kommer vara på att handla och äta och vandra mellan ställena, berättar Alexandra Holmberg, projektledare på FBG Event.

På Rådhustorget kommer Skaffeributiken slå upp sina portar till en dignande matmarknad där en kan handla frukt & grönt, läskande drycker, chark, ostar och andra godsaker. På torget står också aktörer som serverar mat klar att ätas på en gång. Hermans dukar upp sin stora uteservering så räkna med en härlig stämning på torget. Även Harrys och Gustaf Bratt tar in Falkenbergs Matdagar på sina serveringar och krogarna kommer erbjuda smakportioner på både mat och dryck.

Längs Ågatan kommer det finnas ett gäng foodtrucks och pop-up restauranger. Här kan en mingla sig fram bland stånden och njuta av utsikten över Ätran. Både på Rådhustorget och Ågatan kommer det finnas roliga aktiviteter för barn.

- Vi hoppas på strålande väder och god stämning! Ta på dina bekvämaste skor och ge dig ut på en folkfestlig matvandring i centrum, uppmanar Fredrik Janson, VD Destination Falkenberg.

Skördetid i hela Halland

Falkenbergs Matdagar är bara ett av alla härliga matevenemang i Halland under skördetiden. Under hela varma sensommaren och långt in på hösten bubblar det av aktiviteter här. Att smaka, dofta, känna, lyssna och njuta av smaker från de halländska matentreprenörerna är ett fantastiskt sätt att få uppleva matkulturen. Utbudet finns samlat under konceptet Skördetid i Halland.

Alexandra Holmberg, projektledare FBG Event
    alexandra@fbgevent.se