Destination Falkenberg utvecklar vintersäsongen - planerar för bastu på Bacchus

Destination Falkenberg utvecklar vintersäsongen - planerar för bastu på Bacchus

Under 2023 har Destination Falkenberg drivit ett projekt i syfte att utveckla vintersäsongen och intresset för kallbad i Falkenberg. Målsättningen är att en bokningsbar bastu etableras på Bacchus under 2024.

Destination Falkenberg har sida vid sida med Visit Halland sett utvecklingen av vår kust och våra stränder som ett prioriterat område. Detta har historiskt varit en bidragande faktor till den turism vi har idag och är fortsatt en av våra starkaste reseanledningar under sommaren. Dock behöver vi utöka utbudet av upplevelser året runt vid kusten och skapa nya säsonger. Kallbad med bastu är en nygammal företeelse. Ny på så vis att fler har fått upp ögonen för detta i samband med tränings- och hälsotrender, men bastubad går också långt tillbaka i vår historia.

– Vi kom hösten 2022 i kontakt med initiativtagare till en facebookgrupp för kallbad i Falkenberg och undersökte om det fanns intresse för att organisera sig och att tillsammans med oss verka för en bastu på säsongsbasis i Falkenberg, säger Johan Bengtsson, projektledare på Destination Falkenberg.

Under våren 2023 intensifierades arbetet med den då nybildade föreningen. Destinationsbolaget tog in skissförslag från ett par arkitektfirmor och bistod föreningen i ansökningar om bidrag för investeringen och sökte strandskyddsdispens och bygglov för projektet.

– Om det här blir verklighet får vi helt nya möjligheter att umgås och njuta av havet även på vintern. Nu behöver vi bara tillräckligt många medlemmar i vår förening så vi kan sköta driften, säger Charlotta Bjarneborg, eldsjäl i den nya föreningen Falkenbergs Kallbad.

Bastun är tänkt att stå längst ut på Bacchus, där badstegarna redan är en populär plats för vinterbad. Det är också en plats som är lämplig utifrån ett kommunalt utvecklingsperspektiv och här finns förutsättningar för kommunal service året runt. Bastun kommer att vara tillgänglig både för medlemmar och invånare/turister som vill nyttja bastun.

Falkenbergs Sparbanks Framtidsbank har beviljat ansökan från föreningen och är därmed huvudfinansiär. 2024 börjar byggnationen under förutsättning att föreningen får en tillräckligt stor medlemsbas för att kunna sköta driften.

Den som vill bli medlem hittar information på Falkenbergs Kallbad.