EM-kvalpremiär i Falkenberg

EM-kvalpremiär i Falkenberg

Glädjande nog blir det EM-kvalpremiär på Falcon Alkoholfri Arena i början av juni - och det inför en sittande publik. Det helt nya U21-landslaget spelar först en träningslandskamp mot Finland och sedan möter de Luxemburg i kval-premiären.

Falkenberg blir platsen där det nya U21-landslaget samlas för första gången. Nya på sina platser är även ledarudon med förbundskapten Poya Asbaghi och assisterande förbundskapten Andreas Pettersson. Två matcher står på schemat i Falkenberg: träningslandskampen mot Finland 3 juni och EM-kvalpremiären mot Luxemburg 8 juni.

– Det är glädjande att Svenska Fotbollsförbundet återigen väljer Falkenberg för landskamper. Det är ett bevis på ett bra värdskap och att vår arena håller hög klass med riktigt gräs. Jag hoppas att Sverige vinner matcherna och att våra lokala ungdomar får nya förebilder, säger kommunstyrelsens ordförande Per Svensson.

För dom som längtat efter att få gå på match ser det ljust ut. Det kommer säljas biljetter till Luxemburgmatchen där publikantalet kommer följa det nya bestämmelserna. Biljettsläpp planeras till den 1 juni. Till Finlandsmatchen kommer ungdomslag runt om i kommunen bjudas in för att titta på matchen. Båda matcherna spelas på Falcon Alkoholfri Arena. Hela arrangemanget sker i ett samarbete mellan SvFF, Falkenbergs FF och Falkenbergs kommun.

– Vi måste fortsatt hålla råd och rekommendationer men att det nu öppnas upp möjligheter för publika evenemang känns oerhört positivt. Och att få börja sommaren med ett EM-kval är riktigt roligt, säger Fredrik Janson, VD på Destination Falkenberg.

Utöver Sverige och Luxemburg är övriga lag i gruppen: Italien, Irland, Bosnien-Hercegovina och Montenegro. U21-EM kommer spelas i Georgien och Rumänien 2023.

Kontakt:
Per Svensson