Affisch coronakampanj Falkenberg

Falkenbergsprofiler stöttar i sommarkampanj mot Corona

Komiker, teaterprofiler och idrottsprofiler ska få falkenbergare och besökare att hålla avstånd till varandra under denna ovanliga sommar då mycket folk förväntas vara i Falkenberg.

Det kommer att vara mycket folk i Falkenbergs kommun i sommar, både besökare och falkenbergare som valt att stanna hemma och semestra. För att minska risken för trängsel och därmed smittspridning av coronaviruset tar Falkenbergs kommun och Destination Falkenberg hjälp av flera falkenbergsprofiler.

• Annika Korenado, komiker
  • Stefan Gerhardsson, komiker
  • Tilde Johansson, friidrottare
  • Kålle Gunnarsson, teaterprofil
  • Lisa Lemke, matkreatör

– Jag är så glad och stolt över att vi i Falkenberg ställer upp och hjälps åt för att sprida dessa viktiga budskap. Vi kommer visa upp en rad olika typiska sommarsituationer för att påminna, skapa lite igenkänning och ge några goa skratt, säger Fredrik Janson, VD för Destination Falkenberg.

Näringslivet får tillgång till informationsmaterial

Utöver kampanjen i sociala medier har Falkenbergs kommun tagit fram ett informationspaket som uppmanar besökare och invånare att hålla avstånd i sommar. Infoskyltar finns uppsatta på välbesökta platser. Det finns även affischmaterial till näringslivet att ladda hem från kommunens webbplats och kampanj-knappar med håll-avstånd budskap till näringsliv och kommunanställda som möter mycket folk i sina yrkesroller.

Nyckeln är att jobba tillsammans

Sedan tidigare har Falkenbergs kommun beslutat om fritt arrende för uteserveringar, möjlighet till hyressänkningar efter enskild bedömning och fri parkering i 2 timmar i P-hus centrum i syfte att gynna innerstaden.

– Det offentliga har stort ansvar att jobba för att minska risken för trängsel och därmed smittspridning av coronaviruset. Men vi kan inte göra detta själva. Därför ligger det också ett ansvar hos besöksnäringen och inte minst besökarna och invånarna. Men jag är helt övertygad om att vi fixar det här. Nyckeln är att vi gör det tillsammans, säger Fredrik Jansson, vd Destination Falkenberg.