Fotbollsfest när F17-EM kommer till Falkenberg

Fotbollsfest när F17-EM kommer till Falkenberg

Mellan 9 och 22 maj 2020 arrangeras UEFA F17-EM på hemmaplan i Sverige. Då kommer Europas åtta bästa nationer göra upp om titeln i värdstäderna Falkenberg, Varberg, Halmstad och Ängelholm. Mästerskapet är den första ungdomsturneringen som spelas i Sverige sedan 2002 då F19-EM avgjordes.

Kvalet till F03-mästerskapet inleds i september och blir startskottet i jakten på de sju finalister som tillsammans med Sverige kommer göra upp om Europatiteln i maj 2020. Mästerskapet blir 16 spännande drabbningar mellan Europas åtta bästa kvalificerade lag och kringevenemang med grym stämning vid matcherna.

• -Det kommer bli en väldigt häftig upplevelse och många fina fotbollsmatcher för alla inblandade, från lagen till alla som kommer och kollar, säger Pia Sundhage, förbundskapten för det svenska F03-landslaget.

UEFA F17-EM är en ung turnering och första mästerskapet spelades 2008. 2014 utökades antal deltagande lag från fyra till nuvarande åtta nationer. Tyskland och Spanien är Europas stora giganter och har mötts i fyra av de fem senaste finalerna. Extra häftigt är att Sverige laddar upp för mästerskapet med att spela ett ”För-EM” nu i september mot just Tyskland, Spanien och USA. En turnering som avgörs i samma värdstäder som EM 2020 - Falkenberg, Varberg, Halmstad och Ängelholm.

Vid UEFA F17-EM 2020 kommer det spelas minst tre matcher i respektive värdstad och målet är att skapa en fotbollsfest med flera aktiviteter och kringevenemang i städerna. Allt för att lyfta upplevelsen av turneringen till sin högsta möjliga nivå för alla inblandade.