Bild från EM i Mountainbike 2016

Nyhet -

Jönköping representerar naturkapital i Riksidrottsförbundets nya arbetsmodell om evenemangseffekter

Evenemangseffekter, eller legacy som det kallas, kan beskrivas som alla de effekter och resultat som finns kvar efter ett genomfört evenemang. Genom att arbeta med legacy skapas ett evenemang som blir en angelägenhet för många och lämnar bestående avtryck.

Riksidrottsförbundet har tagit fram en pedagogisk arbetsmodell som ska hjälpa evenemangsarrangörer att arbeta mer strukturerat med legacy. Om man som arrangör i förväg tänker igenom vad man vill att evenemanget ska åstadkomma kan effekterna öka, både på kort och lång sikt.

Modellen består utav sju kapital: humankapital, politiskt kapital, finansiellt kapital, naturkapital, socialt kapital, kulturkapital och fysiskt kapital.

EM i Mountainbike 2016 gav naturkapital

Som en del av projektet gällande legacy-modellen har Riksidrottsförbundet valt att lyfta fram sju exempel, för att tydligare förklara de olika kapitalen. Jönköping valdes ut för att presentera naturkapital.

Idrottstävlingar som orientering, terränglopp och mountainbike-tävlingar nyttjar naturkapitalet och arrangörer måste vara noga med att inte lämna fula spår efter evenemangen. Naturkapitalet är på många destinationer en viktig resurs för bl.a. turism. Ett evenemang kan t.ex. också öka naturkapitalet och utveckla naturresurser till ett ökat samhällsekonomiskt värde genom att göra naturen mer tillgänglig efter evenemanget, för såväl invånare som turister.

När destinationen var med och anordnade EM i Mountainbike 2016 var naturkapitalet en viktig fråga, då evenemanget bidrog till att öka tillgängligheten för både cykelturism och allmänhet. Se Caroline Törnblad, chef för Möten & Evenemang på Destination Jönköping, berätta mer om naturkapital och de positiva effekter som EM i Mountainbike gav.

Fördelar med att arbeta aktivt med evenemangseffekter

Fördelarna med att arbeta proaktivt och fokuserat med evenemangslegacy är många. Ett evenemang som lämnar positiva avtryck skapar inte minst goodwill för alla inblandade, men även engagemang hos evenemangets olika målgrupper. En tydlig tanke kring ett evenemangs legacy gör även att du får det evenemang du vill bli förknippad med och kan samtidigt vässa dina argument för bra införsäljning av det aktuella samt framtida evenemang.

Läs mer om modellen och om övriga kapitel på Destination Jönköpings hemsida eller hos Riksidrottsförbundet.

Caroline Törnblad

Chef Möten & Evenemang 0705084409