Outdoor-trenden skjuter i höjden, något som passar Jönköping bra.

Outdoor - en trend som passar Jönköping

I Jönköping är vi bortskämda med närheten till naturen. Trots att staden växer i allt högre takt och siktar mot 200 000 invånare är naturen precis runt hörnet. Inne i city finns tre olika sjöar och åt alla väderstreck inom kommunen hittar du vandringsleder, naturreservat och andra gröna guldkorn.

Destination Jönköping har länge arbetat med naturen som attraktionskraft och unik konkurrensfördel, inte minst inom evenemang. Statistik vittnar om att många av Jönköpings externa besökare reser hit just med anledning av outdoor-upplevelsen.

Friluftslivets år

Under 2020, då pandemin möblerade om stora delar av besöksnäringen, blev outdoor en fortsatt självklar del av kommunikationen till såväl invånare som besökare. Något som fortsatte under 2021. Naturvårdsverket valde dessutom under 2021 att jobba med outdoor under parollen ”Friluftslivets år”, något som skapade ett bra underlag för flera aktörer, så även för Destination Jönköping. Friluftslivets år innefattas av tolv olika teman, en för varje månad. Där har Destination Jönköping valt att fokusera extra mycket på det som kopplar an till Jönköpings egenskaper som outdoor-destination. Det är friluftsliv i skyddad natur, äta och sova ute, men också det tema som Naturvårdsverket kallade ”ambassadör”, i och med vår nya satsning på Instagram.

Outdoor-ambassadör

Under 2021 bytte Destination Jönköping koncept på sitt populära Instagram-konto @jkpg. Istället för nya roddare veckovis blev det sju olika ambassadörer som alla får varsin dag att kommunicera kring ett eget tema. På onsdagar får följarna hänga med Alexander Stenfeldt ut i naturen. Alexander är en riktig skogsmulle som inspirerar och visar hur givande utomhusvistelse är. På kontot tipsar han om allt från kommunens oupptäckta guldkorn till vilken mat som är smidig att bära med sig.

Under årets gång har Destination Jönköping dessutom fördjupat sitt samarbete med Alexander just kring outdoor och de olika teman som utgör Friluftslivets år. Alexander har exempelvis tagit fram en vildmarksguide från Jönköping kommuns sydvästra delar. Under sommaren kommer även ett större reportage om övernattning utomhus i samband med vandring.

Jkpg.com/outdoor

Pandemin har fört med sig många tråkigheter, men något att glädjas åt är just folks nyvunna kärlek för naturen och de upplevelser som man får när man hittar ut. På jkpg.com/outdoor hittar du mängder med tips på vad som finns att göra runt omkring i de småländska, trolska skogarna.