På Rudenstams odlas det främst äpplen, men även vinbär, jordgubbar och massa annat gott.

Rudenstams med i Visit Swedens nya serie "Plant based by Sweden"

Det blir allt mer populärt att äta växtbaserat, dels för den egna hälsans skull men även för klimatet. För att underlätta för den matintresserade turisten att hitta goda, växtbaserade måltidsupplevelser i Sverige har Visit Sweden skapat projektet "Plant based by Sweden". Som en del av detta projekt presenteras Rudenstams som ett resmål med en unik måltidsupplevelse.

Syftet med projektet är att få den måltidsintresserade resenären att välja Sverige som resmål, men även att inspirera företag som jobbar med måltidsturism att utveckla sina erbjudanden inom växtbaserad mat. Allt för att stärka Sveriges position som en hållbar och progressiv måltidsdestination.

Projektet tar form dels i en matguide men även i en serie där tittaren får följa Therese Elgquist, influencern bakom "Plant based by Thess". Hon besöker åtta platser från norr till söder som var och en erbjuder unika måltidsupplevelser och verkar för en mer hållbar värld. Som en av dessa åtta står Rudenstams.

Rudenstams ligger utanför Huskvarna, i vad som kallas Äppledalen, och går även under namnet "Smålands Toscana". Här odlas det främst äpplen, men även vinbär, jordgubbar och massa annat gott. Mitt i fruktodlingen hittar du Rudenstams gårdsbutik med egenodlad frukt, dryck från egna odlingar och närproducerade varor. Där finns även ett café var besökaren kan avnjuta såväl fika som lättare lunch, varav flera alternativ helt växtbaserade.

Visit Swedens youtubekanal publiceras sedan februari var och en av avsnitten från serien "Plant based by Sweden". Där finns sen tidigare de tre första avsnitten och resterande publiceras framöver med jämna mellanrum.

Läs mer om "Plant based by Sweden"