500 optiker till Jönköping 6-8 februari

500 optiker till Jönköping 6-8 februari

Optometridagarna har de senaste fem åren kommit att bli den största kongressen för legitimerade optiker i Skandinavien som arrangeras av Sv Optikerförbundet. Den 6-8 februari 2015 står Jönköping och Elmia värd för denna kongress som samlar legitimerade optiker från hela Sverige.

Under kongressdagarna kommer internationellt och nationellt välkända, välmeriterade forskare och föreläsare dela med sig av den senaste i kunskapen inom optometri och optikerns kliniska vardag. Till det kommer en utställning med ett 25-tal leverantörer och ytterligare ett 80-tal representanter.

-Årets Optometridagar har temat: ”Vad får/skall en optiker göra”. Denna fråga har aktualiserats utifrån de lagar och föreskrifter som reglerar optikeryrket som ett hälso- och sjukvårdsyrke. Det handlar också om vår certifiering enligt ”kvalitetsnorm i Synvården” som ska säkerställa ett kvalitativt omhändertagande av våra kunder. Optometridagarna ger förutom ny kunskap även fortbildningspoäng. Dessa redovisas öppet och transparent på Optikerförbundets hemsida. Här kan med andra ord allmänheten söka efter och välja sin personliga optiker utifrån dennes kompetens och fortbildningspoäng, enligt ordförande Paul Folkesson.

– Optometridagarna är ytterligare ett lysande exempel på hur vi i Jönköping kan och vill samarbeta för att få agera värd för större kongresser och möten. Vi har tillsammans med Optikerförbundet paketerat vår stad utifrån mötets önskemål och ser fram emot att få ta värdskapet och leverera god gästservice till de över 500 deltagarna från hela landet säger Ante Jankovic, manager på Jönköping Convention Bureau.

Optikerförbundet är en yrkesorganisation som samlar landets optiker. Med visionen att ”Svensk optometri ska ligga på högsta europeiska nivå” erbjuder vi bland annat fort- och vidareutbildning för medlemmarna. Optiker är ett legitimerat hälso- och sjukvårdsyrke och har som sådant precis som alla andra tjugo legitimationsyrken krav på sig från lagstiftarens sida att inte enbart upprätthålla utan också utveckla sin kunskap.

Jönköpings Convention Bureu är ett av tre affärsområden inom Destination Jönköping AB. Ett bolag som till 100% ägs av Jönköpings kommun och som har uppdraget att öka kommunens attraktionskraft genom att få fler att besöka vår plats, få hit större nationella och internationella event och möten.

För pressen finns möjlighet att besöka Optometridagarna under lördagen.
Välkommen till vår registrering på Elmia. Mer info om Optometridagarna finns på: http://www.optikerforbundet.se/courses.asp?siteid=1&courseid=445

Kontaktuppgifter:
Paul Folkesson, ordf. och VD