Benjamin Ingrosso fyllde Huskvarna Folkets Park den 2 september.

Benjamin Ingrosso lockade besökare till Jönköping

Benjamin Ingrosso, med Olivia Lobato som förband, spelade på Huskvarna Folkets Park lördagen den 2 september 2023. Evenemanget var slutsålt och kvällen genererade dessutom publikrekord om 7 600 personer. Utvärderingen av evenemanget visar att det lockat många tillresta besökare som gett en positiv effekt för besöksnäringen och bilden av Jönköping/Huskvarna som evenemangsstad.

Drygt 60 procent av besökarna på Benjamin Ingrossos konsert i Huskvarna Folkets Park var tillresta besökare från 59 olika kommuner. Drygt var femte person på evenemanget var i Jönköping/Huskvarna för första gången i samband med konserten.

– Vi kan i utvärderingen av Benjamin Ingrosso se att han är en artist som folk reser för att se. Att det är så många tillresta besökare utanför vår kommun visar att den här typen av evenemang är viktigt för vår plats och har stor betydelse vår besöksnäring. Särskilt roligt att det lockar till sig besökare som aldrig tidigare varit här som får en chans att uppleva Jönköping, säger Caroline Törnblad, chef för Möten och Evenemang på Destination Jönköping.

Besöksnäringseffekter för Jönköping
Evenemanget lockade 33 procent av besökarna att stanna över natt i Jönköping vilket beräknats ha genererat omkring 1 930 kommersiella gästnätter.

Det totala snittutlägget utanför evenemangsområdet var 693 kr per tillrest person under vistelsen. Mest pengar la besökarna på restaurang/café, boende och shopping. Evenemanget uppskattas ha genererat totalt cirka 4,2 mkr i turistekonomisk omsättning.

Positiv bild av Huskvarna Folkets Park och Jönköping som stad
Undersökningen visar att besökarna uppskattade såväl Huskvarna Folkets Park som arena som Jönköping som stad. Intervjuade i besöksundersökningen säger:

”Mycket trevlig evenemangsplats”
”Folkets Park är nog trevligaste platsen att ha evenemang”

”En stad som ligger perfekt och är fin”
”Väldigt vackert, mycket nybyggda hus. Hela staden kändes nybyggd”

– Undersökningen visar verkligen att vi är en arrangör som är värda att resa för. Att vi levererar genuina upplevelser i en otrolig miljö som ramar in en konsert till något unikt. Det får vi bevis på inte minst i sommar där vi haft närmare 100 000 besökare, säger Ellen Stenberg, verksamhetsutvecklare på Huskvarna Folkets Park.

45 procent av de tillresta besökarna var ambassadörer för Jönköping. På en 10-gradig skala svarade de 9 eller 10 på frågan om hur sannolikt är det att de skulle rekommendera Jönköping som besöksmål till en vän eller kollega.

– Det är glädjande att våra besökare uppskattar både Folkets Park som evenemangsarena och Jönköping som stad. Positiva evenemangsupplevelser ökar chanserna att man återvänder hit och utforskar andra delar av vår stad och vad vi har att erbjuda, säger Caroline Törnblad.

Besöksundersökningen för Benjamin Ingrosso på Huskvarna Folkets Park 2023 genomfördes under evenemanget 2 september 2023 av företaget Research One på uppdrag av Destination Jönköping.