Daniel Alloh, vinnaren av #mittelskåp

Bilder från JKPG pryder återigen Jönköpings elskåp

I våras invigdes tolv elskåp prydda med vackra bilder på platser i Jönköping. Nu har skåpen dekorerats på nytt. I samband med att de nya motiven skulle tas fram skapades instagramtävlingen #mittelskåp, där man kunde tagga sina finaste bilder i hopp om att få klä ett av skåpen. Vinnaren för bästa bild blev Daniel Alloh.

Destination Jönköping och Jönköpings Energi har genom ett samarbete dekorerat tolv elskåp i centrala Jönköping med bilder tagna av lokala fotografer. I samband med den första omgången där elskåpen dekorerades i våras startades även en tävling under hashtaggen #mittelskåp. Där tävlade instagrammare om att få sin bild på ett av elskåpen.

Vinnande bidraget, en bild av Resecentrum

Vinnaren av tävlingen blev Daniel Alloh och hans bild över Jönköpings Resecentrum som finns att beskåda på Smedjegatan vid Hovrättstorget. Juryns motivering för vinnarbilden löd enligt följande; ”Med en bild som stack ut och fångade juryns intresse har Daniel Alloh vunnit tävlingen #mittelskåp. Med ett intresseväckande ljus och mystik illustreras Jönköpings resecentrum, en port där dörrarna öppnas för både Jönköpingsbor och turister för att ta del av Jönköpings fantastiska utbud. En genomtänkt och dessutom mycket snygg bild.”

- Det känns jätteroligt att få ha min bild på ett av elskåpen, det var verkligen en överraskning att jag vann. Bilden är väldigt spontant tagen, den visar resecentrum en stormig dag tidigt våras. Jag valde den bilden eftersom jag tycker att den representerar Jönköping väldigt bra, berättar Daniel Alloh.

Tidigare instagrammare för @jkpg

Daniel har tidigare under året roddat Destination Jönköpings instagramkonto @jkpg, med över femtontusen följare, där en ny instagrammare varje vecka får visa sin bild av Jönköping med omnejd. Under sin vecka delade han med sig av sina favoritbilder.

- Det var roligt att få hålla i kontot under en vecka. Jag har ett stort intresse för fotografi och fotar en hel del landskap. Med fotografierna försöker jag alltid att fånga en känsla som ger något till den som tittar på bilden. Jag är uppvuxen här i Jönköping och har ganska bra koll på vart man kan hitta de bästa guldkornen att fota runt om i staden, men något av det bästa är att upptäcka nya platser med kameran.

Alla de nya bilderna finns nu utplacerade på elskåp i centrala Jönköping och kommer sitta upp under de kommande sex månaderna.

Destination Jönköping AB skall öka den geografiska platsen Jönköpings kommuns attraktionskraft och generera tillväxt genom att få fler tillfälliga besökare till Jönköpings kommun inom områdena turism, event och möten/kongresser