Kristian Lindström är coach för Lag Hasselborg och utvecklingsansvarig på Svenska Curlingförbundet. Foto: Benoît Schwarz-van Berkel

Curling-SM 2024 i Jönköping - möt Kristian Lindström

Jönköping kommer den 31 januari – 4 februari att stå värd för Svenska Mästerskapen i Curling 2024. 16 herrlag, 8 damlag och 7 rullstolslag samlas för att tävla i mästerskapet i Sveriges nationalarena där curlingentusiaster från hela landet samlas och kämpar om de åtråvärda medaljerna. En central figur i förberedelserna inför Curling-SM 2024 är Kristian Lindström.

Kristian Lindström har gedigen bakgrund som aktiv inom curlingen med bland annat ett VM-guld och EM-guld i bagaget. Efter avslutad spelarkarriär fortsatte Kristian Lindström att vara engagerad i curling, den här gången som tränare. Han har tränat flera framstående curlinglag och hjälpt dem att nå stora framgångar i internationella tävlingar, bland annat har han lett Skottlands damer till OS-guld. Hösten 2022 flyttade Kristian till Jönköping och under stundande SM har han dubbla roller.

− Min roll under SM är i första hand som coach för Lag Hasselborg i damklassen. Jag har också en tjänst inom svenska curlingförbundet där jag är utvecklingsansvarig och kommer hålla lite koll på de yngre lagen som spelar, säger Kristian.

Jönköping har utmärkta curlingmöjligheter
Curling-SM 2024 äger rum i Jönköpings Curlinghall på Rosenlund i Jönköping, arenan är utsedd till Sveriges nationalarena i curling.

− Jönköping har en fantastiskt fin curlingarena som levererar isförhållanden i toppklass. En internationellt känd arena för sin höga standard kring tävlingarna man anordnar. Det finns bra tillgång till boende och restauranger för lag som reser hit, säger Kristian.

Det ligger mycket arbete bakom att arrangemang som ett SM innebär och det krävs att föreningen som står värd är engagerad och hjälper till. Kristian ser fram emot att välkomna curlingspelare och åskådare till sin hemstad och är övertygad om att Jönköping, med sina fantastiska curlingfaciliteter, kommer att visa upp sig som en utmärkt värd:

− Jönköping levererar alltid bra förhållanden för lagen som kommer och spelar. Jönköpings Curlingklubb har en aktiv förening med många erfarna volontärer och det är alltid bra service i Jönköpings Curlingarena, säger Kristian.

Tips för besökare i Jönköping
Jönköping erbjuder mer än bara fina curlingmöjligheter och Kristian har flera tips:

− Jag skulle tipsa om att ta en tur till Äppledalen i Kaxholmen för en god lunch eller fika om det är lite mer vinterväder. Om man är i Jönköping på sommaren skulle jag säga att man borde prova discgolf på A6 Discgolfpark som är en kul aktivitet. Jönköping har även en väldigt fin citykärna där det är trevligt att cykla eller gå en promenad, avslutar Kristian.

Mer information om Curling-SM
Spelschema med exakta speltider kommer att publiceras på curling.se och jonkopingcurling.se. Publik är välkommen till evenemanget.