De nominerade till Årets kultur- och scenkonstpris

De nominerade till Årets kultur- och scenkonstpris

Smålands Musik och Teater delar ut sitt stipendium till en talangfull scenkonstutövare inom dans, teater eller musik. Utöver stipendiet får vinnaren ett mentorskap med möjlighet att följa vår konstnärliga personal på Smålands Musik & Teater och få en introduktion och coaching i det professionella scenkonstlivet under ett helt år. Med priset vill vi ge vinnaren en språngbräda in i det professionella scenkonstlivet.

De nominerade är:

Josefine Chiacchiero

Josefine kommer ursprungligen från Adelöv i Tranås kommun men bor numera i Stockholm. På hennes CV finns studier på bland annat Danshögskolan men också en lång rad utbildningar och uppdrag inom dans och koreografi, i Sverige och runt om i världen. Jönköpingspubliken kunde under 2014 se och höra henne i den mycket uppskattade flamencoföreställningen Tronco på Kulturhuset Spira. Hon är grundare till och driver sedan en tid tillbaka danskompaniet Compaso Flamenco.

Oscar Micaelsson

Oscar är pianist och organist, 25 år och uppvuxen utanför Jönköping. Han har precis avslutat sina studier på det kungliga Danska musikkonservatoriet och studerar nu vidare i Paris och Köpenhamn. Vid sidan av den klassiska och moderna pianomusiken är Oscar även aktiv inom jazz och improvisation. Oscar är trots sin relativt ringa ålder redan en erfaren pianist, både i Sverige och ute i världen. I början av sin karriär var han elev till Kerstin Jansson, konsertpianist i Jönköpings Sinfonietta. Till hösten söker Oscar vidare till den berömda Juilliard School of Music som komponist och pianist.

Victor Berglund

Victor är en mycket talangfull skådespelare som behärskar teater, sång och dans. Sedan han slutade Per Brahegymnasiets estetlinje med inriktning teater har han målmedvetet lyckats försörja sig som artist och skådespelare. Efter några år som showartist på olika platser i Sverige och till sjöss är han nu tillbaka i sin hemstad igen. Jönköpingspubliken kan just nu se honom i Vulkanteaterns Blodsbröder.

För ytterligare information, kontakta:

Mikael Lundberg, Marknads- och kommunikationschef, Smålands Musik & Teater
mikael.lundberg@rjl.se

Destination Jönköping AB arbetar för att få fler att upptäcka Jönköping och allt som erbjuds på de olika platserna i vår destination. Vårt fokus ligger i att utveckla vår besöksnäring, skapa fler nationella evenemang och få fler att förlägga stora möten här. Destination Jönköping AB är ett helägt kommunalt bolag med 20 anställda.