Roger Ödebrink, Smålands Innebandyförbund, Charlotte Guldstrand, Destination Jönköping, Ulrik Svensson, JIK.

Destination Jönköping skriver nytt treårsavtal för Fair Play Cup

Destination Jönköping skriver nytt treårsavtal med Smålands Innebandyförbund kring den populära innebandycupen Fair Play Cup mellan åren 2023-2025. Efter att cupen tvingats ställas in de senaste två åren på grund av pandemin, ser man nu framemot att återigen ta emot ungdomslag från hela landet och ingjuta glädje och förhoppning till alla utövare. Samarbetet förlängs nu med ytterligare tre år med start 2023 då det återstår ett år på nuvarande avtal.

Varje år, under två helger i mars och april, går Fair Play cup av stapeln. Cupen välkomnar ca 300 lag, vilket innebär ca 5000 deltagare och har etablerat sig som en utav de största ungdomscuperna i landet. Tack vare engagerade föreningar och flertalet tillgängliga hallar har cupen vuxit sig mycket populär. Att inte ha kunnat genomföra cupen på två år har flera negativa effekter.

- Ungdomsidrotten har fått stå tillbaka mycket under pandemin och vi ser det här som en återstart för idrotten. Fair Play Cup är en mycket uppskattad cup och har skapat sig ett starkt namn mycket tack vare samarbetet med Destination Jönköping och arrangerande klubb, Jönköpings Innebandyklubb, säger Roger Ödebrink, ordförande Smålands Innebandyförbund.

Jönköping Innebandyklubb, den lokala klubben som tillsammans med Smålands Innebandyförbund står för genomförandet av turneringen, instämmer och är samtidigt mycket glada över att få vara med och vidareutveckla den populära innebandycupen.

- Fair Play Cup betyder mycket för vår förening och hela innebandyn i Småland, särskilt med tanke på pandemins effekter, säger Ulrik Svensson, ordförande i JIK. Det är tack vare våra medlemmars engagemang och ett gott samarbete med Destination Jönköping, Jönköpings kommun och Smålands Innebandyförbund som vi kan vara med och skapa så fina evenemang med nöjda deltagare. Ungdomarna är vinnarna, fortsätter han.

Destination Jönköping har till uppgift att marknadsföra och medverka i utvecklingen av Jönköpings kommun som turist-, evenemangs-, och mötesplats och ser stora fördelar med ungdomscuper av det här slaget. I samverkan med Kultur- och fritidsförvaltningen skapas förutsättningar för denna typen av evenemang.

- Vi är otroligt glada över detta nya treårsavtal för Fair Play Cup. Vi vill se många ungdomsevenemang i vår stad, och Fair Play cup har en lång tradition här i Jönköping och efter två års paus är det extra glädjande att få blicka framåt. Cupen har en stor betydelse för staden och vår besöksnäring och dessutom är den ett fantastiskt exempel på fint arrangörskap av våra lokala föreningar, säger Caroline Törnblad, chef Möten & Evenemang, Destination Jönköping. Nu ser vi framemot att fortsätta utveckla cupen tillsammans med Smålands Innebandyförbund, JIK och Kultur- och Fritidsförvaltningen, fortsätter hon.

Destination Jönköping AB skall öka den geografiska platsen Jönköpings kommuns attraktionskraft och generera tillväxt genom att få fler tillfälliga besökare till Jönköpings kommun inom områdena turism, evenemang och möten/kongresser

Caroline Törnblad

Chef Möten & Evenemang 0705084409