Destination Jönköping hoppas Musikhjälpen kommer till Jönköping.

Destination Jönköping: Vi vill ha buren till Jönköping

Destination Jönköping startar i samband med Musikhjälpen en insamlingsbössa under namnet ”Buren till JKPG”. Målsättningen är att samla in 144 699 kr, det vill säga en krona per kommuninvånare i Jönköping. I år är temat ”en tryggare barndom på flykt från krig” och pengarna går oavkortat till Radiohjälpen. Förutom att samla in pengar till barn på flykt vill Destination Jönköping med initiativet också visa sin vilja att få Musikhjälpen till Jönköping.

– Vi står naturligtvis bakom det viktiga arbete som Radiohjälpen och Musikhjälpen gör och vill skapa engagemang och bidra till det, säger Lena Stävmo, vd på Destination Jönköping.

Musikhjälpen är ett insamlingsevenemang som funnits i Sverige sedan 2008. I 144 timmar sänder tre kända programledare dygnet runt i P3 och SVT/SVT Play för att tillsammans med Radiohjälpen uppmärksamma och samla in pengar till en undanskymd mänsklig katastrof. Det är ett nytt tema i Musikhjälpen varje år och 2022 är alltså temat ”en tryggare barndom på flykt från krig”. I programmet blir programledarna inlåsta i en studiobur på ett torg i en svensk stad. I år står buren i Göteborg.

– Det vore väldigt roligt att få arrangera Musikhjälpen i Jönköping. Vi tror och hoppas att Jönköpingsborna känner likadant och har därför startat insamlingsbössan "Buren till JKPG". Gemensamt hoppas vi kunna visa vårt engagemang för det viktiga arbetet Musikhjälpen och Radiohjälpen gör och hur välkomna de är till Jönköping, säger Caroline Törnblad, chef Möten & Evenemang på Destination Jönköping.

Bössan hittar du på bossan.musikhjalpen.se sök på JKPG.

Destination Jönköping AB skall öka den geografiska platsen Jönköpings kommuns attraktionskraft och generera tillväxt genom att få fler tillfälliga besökare till Jönköpings kommun inom områdena turism, evenemang och möten/kongresser