Dreamhack äger rum i Jönköping 14-16 juni.

DreamHack firar 30 år med storslagen sommarfestival i Jönköping

DreamHack fyller 30 år och den 14-16 juni återvänder världens största festival för den digitala kulturen till Elmia i Jönköping — City of DreamHack. I över 20 år har besökare från hela världen rest till den småländska metropolen för att uppleva gaming, cosplay, musik och samtidigt finna nya vänner för livet. Årets upplaga bjuder på e-sport i världsklass och artister med stjärnglans.

Den 14-16 juni bjuder DreamHack och ESL FACEIT Group (EFG), Elgiganten, Destination Jönköping och Elmia återigen in till en magisk festivalupplevelse. På DreamHack Summer samlas den digitala kulturen för att njuta av livemusik, gaming, e-sport i världsklass, cosplay och mycket mer.

Det som började som en LAN-sammankomst 1994 har idag utvecklats till världens största festival för den digitala kulturen. DreamHack på Elmia i Jönköping har blivit en institution dit människor från hela världen åker för att uppleva den unika gemenskap som spelvärlden kan stoltsera med.

– Jönköping har spelat en avgörande roll i DreamHacks utveckling genom åren och vi är oerhört glada över att återvända till City of DreamHack för ännu en DreamHack Summer-festival. Det stöd och engagemang som både Elmia och Destination Jönköping visat de senaste 20 är fantastiskt, säger Andreas Jernberg, Nordenchef på ESL FACEIT Group.

Under årets festival kan besökarna se när några av världens bästa lag i Counter-Strike gör upp om titeln i turneringen ESL Challenge. Det kommer att hållas kval till storsatsningen Esports World Cup, där deltagare gör upp om finalplatser i ikoniska fighting-titlar som Street Fighter 6 och TEKKEN 8, samt fotbollsspelet EA FC24.

Bland festivalens artister finns stjärnspäckade namn som bland andra Fröken Snusk och Little Sis Nora. Dessutom kommer Filip Dikmen till festivalen som en av huvudattraktionerna. Under lördagen kommer tidigare Let’s Dance-tvåan och vinnaren av “Årets Instagram” på Guldtuben 2018 att bjuda på show på Main Stage samt delta i aktiviteter i populära Creators Hub.

Utöver den världskända LAN-delen, kan alla besökare testa på datorspel i Freeplay-zonen. DreamHack Summer i Jönköping är en festival för alla.

– Det var i Jönköping som DreamHacks festivaler utvecklades till vad de är idag och vi gläds över att återigen välkomna besökare från hela världen. Festivalen har en stor betydelse för vår kommun, inte minst med tanke på allt som är sprunget ur festivalerna i form av engagemang och initiativ inom e-sport och gaming lokalt. Men också för vår besöksnäring och attraktivitet för vår plats. Årets upplaga av DreamHack Summer ser jag verkligen fram emot, säger Caroline Törnblad, chef möten & evenemang på Destination Jönköping.

Vi marknadsför och utvecklar Jönköpings kommun som en hållbar turist-, evenemangs-, och mötesdestination. Vårt uppdrag är att få fler att upptäcka Jönköping.