Foto: Bildbyrån

EM-kval för U21 i Jönköping

Stadsparksvallen i Jönköping får återigen stå värd för fotbollslandskamp. Den 8 september spelar Sveriges U21-landslag (herrar) EM-kval mot Nordmakedonien. I somras var det U23 (damer) som gästade Jönköping och Stadsparksvallen för landskamper mot Kina.

– Det är jätteroligt att återigen stå värd för fotbollslandskamp. U21 är ett starkt landslag med flera utlandsproffs som vi ser fram emot att se spela på Stadsparksvallen. Vi erbjuder en bra arena som håller väldigt hög klass och får högsta betyg från våra gästande lag. Vi ser fram emot fler stora fotbollsevenemang framåt, säger Caroline Törnblad, chef Möten och Evenemang på Destination Jönköping.

Jönköpings kommun är stolta över att kunna stå värd för evenemanget.

– Kul att återigen få välkomna landslag till vackra Stadsparksvallen. Det är den tredje landskampen i år och vår förhoppning är att vi får se många landskamper på arenan de närmaste åren, säger Martin Gårlin, avdelningschef på Jönköpings kommun.

I juni genomförde U21-landslaget en fin samling under vilken Sverige mötte Gibraltar och vann med 5-0 på bortaplan. Nu väntar alltså en match på hemmaplan, på Stadsparksvallen i Jönköping.

– Vi blickar mot en samling där vi återigen endast spelar en match, vilket innebär att vi kan lägga fullt fokus på uppgiften mot Nordmakedonien. Vi ser fram mot att både förbereda oss i och att spela i Jönköping. Staden och Stadsparksvallen har precis det vi söker när vi ska spela på hemmaplan: trivsam miljö, närhet, naturgräsplaner för träning, samt en arena som möter alla våra behov. Jag har personligen inte besökt Stadsparksvallen efter allt färdigställts men jag har hört många positiva omdömen från andra som varit där. Vi både hoppas och tror vi kommer få en kanonvecka i Jönköping, säger Daniel Bäckström, förbundskapten U21.

Spelarna kommer in i samlingen med lite olika status och Daniel Bäckström är hoppfull:

– Jag tycker det varit häftigt att följa uppstarten av de europeiska ligorna där det nu finns ett antal unga svenska spelare som fått speltid, samtidigt som det i Allsvenskan även finns ett par U21-spelare som är starkt bidragande till sina lags framgångar, säger han.

Darmstadts Oscar Wilhelmsson och Celta Vigos Williot Swedberg kommer att vara med för första gången i U21.

– Både Oscar och Williot har varit kallade tidigare men tvingats lämna återbud, och jag ser mycket fram mot att se dem i den blågula tröjan igen, säger Daniel Bäckström.

Här ser ni den svenska truppen mot Nordmakedonien.