Lisen Bratt Fredricson, arrangör för Jönköping Horse Show.

​Ett lyckat år med spel på ridsport

Under Jönköping Horse Show i fjol gick det för första gången att spela ATG:s spelform V5 – på hästhoppning. Efter den lyckade starten har framgångssagan fortsatt med flera spelbara hopptävlingar under 2019.

– Efter förra årets succé är det otroligt roligt att återigen kunna erbjuda spelbara klasser under Jönköping Horse Show. Det känns bra att kunna addera extra krydda till tävlingarna även i år genom att ta spel på den största klassen för helgen – Jönköping Grand Prix, säger Lisen Bratt Fredricson, arrangör för Jönköping Horse Show.

Under året som gått har ett starkt engagemang för spel på ridsport påvisats – från både ryttare, publik och arrangörer. I samband med Jönköping Horse Show i fjol lanserade ATG konceptet med spelformen V5 på hopparenan – vilket ledde till starten på hoppserien ATG Riders League – en liga framtagen i samarbete med Svenska Ridsportförbundet, med syftet att tillföra tävlingar som blir lika utvecklande för unga satsande ryttare på erfarna hästar, som för etablerade elitryttare på yngre, talangfulla hästar - där ATG erbjuder spel på V5 och Vinnarspel. Tävlingen bidrar med totalt 1 miljon kronor under 2019 direkt till ridsporten i form av prispengar och arrangörsbidrag.

– Vi är stolta och glada över vår utökade satsning inom ridsporten. Vi vill tillsammans med arrangörerna skapa tävlingar som ger både ryttare och publik extra spänning, säger Maria Guggenberger, Head of CSR på ATG

Den sjätte och sista omgången för ATG Riders League för i år avgjordes den 19 oktober på Billdals ridklubb – men Jönköping Horse Show erbjuder alltså ytterligare en chans att spela på ridsport, och med det höja stämningen och skapa mervärde till arrangemanget.

Och hög stämning lär det bli – de spelbara klasserna är de största klasserna under showen, Jönköping Grand Prix med kval på fredagskvällen och final på söndagen. Hinderhöjden är 1,50 m och många av våra allra bästa ryttare kommer till start - bland annat Peder Fredricson, Malin Baryard Johnsson, Fredrik Jönsson och Stephanie Holmén.

Fakta om tävlingsupplägget:

Grand Prix-kvalet som rids fredagen den 1 november, är uppdelad i fem olika heat – där varje heat motsvarar ett ”lopp”. Det innebär att det går att spela på varje heat för sig, samtidigt som det finns en spelform där hela klassen ingår. För den som känner sig hemma i travsporten, är det ATG:s välkända spelformer Vinnare och V5 som står på spelmenyn. I finalen som rids söndag den 3 november erbjuder ATG Vinnarspel.

All information om hur spelet går till, aktuell spellista, tips och mer information om regler kommer att publiceras på atg.se/ridsport i samband med tävlingen.

Presskontakt:

Karin Sjögren, 070-534 53 60, karin.sjogren@movemed.se

Jönköping Horse Show anordnas 30 oktober – 3 november 2019 av Scandinavian Horse Event Production AB. Jönköping Horse Show har på kort tid blivit en central mötesplats för ridsporten där svenska och utländska ryttare tävlar i både hoppning och dressyr. Utöver sport arrangeras auktion, show och mässa med runt 100 utställare. Tävlingarna arrangeras på Elmia. Läs mer på www.jonkopinghorseshow.se

Destination Jönköping AB skall öka den geografiska platsen Jönköpings kommuns attraktionskraft och generera tillväxt genom att få fler tillfälliga besökare till Jönköpings kommun inom områdena turism, event och möten/kongresser