Från utanförskap till gemenskap – Hallbys stigcykling, en succé för barn och unga med NPF

Många barn och unga har provat på olika idrotter men misslyckats. En del har till och med blivit utslängda och inte fått vara med. Med dessa erfarenheter vågar man inte prova igen om man inte vet att aktiviteten är NPF-anpassad. IF Hallby Cykel satsar särskilt på att barn och unga med NPF ska få uppleva idrottsglädje och i höst fortsätter den tidigare succén med stigcykling.

NPF är förkortning för neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som autism, ADHD och Tourettes syndrom. IF Hallby Cykel vill ge barn och unga med NPF chansen att hitta en ny form av fysisk aktivitet, naturupplevelse och gemenskap genom stigcykling, som innebär att cykla mountainbike på stigar i skogen. Målsättningen är att så många som möjligt ska fortsätta att cykla regelbundet och få bättre hälsa. Arrangemanget görs i samarbete med Bredvid NPF-coach och Cykelfrämjandet.

Ordföranden i IF Hallby Cykel, Eskil Laago, berättar att målet är att välkomna alla, både nybörjare och elit. Detta har aldrig varit mer sant än nu. Det gör något med kulturen, känslan och gemenskapen i en förening som har denna inställning.

– Att få stödja ett barn att stapla små succéer på varandra är oslagbart. Glädjen och stoltheten i barnets blick och kroppshållning säger allt. Det är fint att få vara med och göra skillnad, säger Eskil Laago.

Boel Olin är diplomerad kognitiv NPF-coach, driver Bredvid NPF-coach och är cyklist i föreningen. Som NPF-coach stödjer hon barn och vuxna med egen NPF, men också alla som möter människor med NPF hemma, på jobbet eller på fritiden. Hon menar att genom att ha en särskild NPF-grupp är det möjlighet att utbilda alla ledare inom NPF, ha små grupper och ge individuellt stöd om behov finns. Det skapar trygghet, sparar energi och gör det möjligt för varje barn att lyckas.

– Vi har fokus på att ha kul genom upplevelsecykling, och tar bort moment av träning och tävling. Det uppskattas av många med NPF. Dessutom får barnen känna sig som en i gänget. Här är normen att ha diagnos, istället för att alltid vara den som sticker ut, säger Boel Olin.

IF Hallby Cykel startade 2014 och har sedan dess haft ambitionen att vara en förening för alla. Mycket har gått bra och klubben har fått många nya medlemmar. Trots detta har något saknats. Eskil Laago kontaktade Boel Olin om hur verksamheten skulle kunna breddas. Idén om en grupp för barn och ungdomar med NPF föddes.

– Boel har visat vägen, hjälpt våra ledare och varit en stöttande kraft. Utan Bredvid NPF-coach hade vi varken kunnat eller vågat dra igång NPF-satsningen. Numera kan vi med stolthet säga att vi är en förening för alla, från nybörjare till elit, säger Eskil Laago.

Att vara NPF-förälder innebär en otroligt tufft och utmanande vardag. Att en gång i veckan kunna slappna av när barnet gör något på egen hand betyder mycket. Även barnen vittnar om att det är skönt att få göra något utan att mamma eller pappa är med.

– Ert engagemang för våra barn. Bara tanken på det berör mig, säger en förälder om föreningen.

Stigcyklingen ger möjlighet till social träning och är en handledarledd aktivitet. Genom samarbetet med Cykelfrämjandet kan de som behöver, låna cyklar. Det sänker ytterligare tröskeln för att våga och kunna komma igång.

– Jag engagerar mig på grund av att jag älskar barn och ungdomar. Jag lever nära ADHD och vet hur svårt det kan vara. Att göra ett barn lycklig över några timmar, fyller mitt hjärta med värme. Jag hoppas att de barn med NPF får glömma verkligheten om för en liten stund och bara vara här och nu, genom att känna värmen, glädjen och gemenskapen som vi har i Hallby, berättar en ledare i IF Hallby Cykel.

Föräldrarna är överens om att cyklingen betyder väldigt mycket för barnen. Barnen känner sig välkomna och kan äntligen få vara en av alla på lika villkor. Det har snabbt skapats en fin gemenskap och en känsla av att vara en i gänget.

– Han tycker det är så roligt. Han är alltid så glad när han kommer hem, berättar en förälder om sin son.

Barnen träffas i en kravlös miljö, får känna att de klarar av någonting och får ett bättre självförtroende. Framförallt har de roligt tillsammans.

– Lova mig att ni aldrig slutar, att min grupp alltid ska få finnas kvar. Det är det roligaste jag någonsin har gjort, säger en av deltagarna.

Vilka effekter har cykling på barn med NPF?

• Du mår bättre både under och efter en pulshöjande aktivitet som dessutom sker ute i naturen.
  • Du tränar fokus, koncentration, balans och koordination.
  • Du är en i gänget. Det är roligt och ger möjlighet till social träning.
  • Du staplar små succéer på varandra vilket stärker både din självkänsla och ditt självförtroende.

Destination Jönköping AB skall öka den geografiska platsen Jönköpings kommuns attraktionskraft och generera tillväxt genom att få fler tillfälliga besökare till Jönköpings kommun inom områdena turism, evenemang och möten/kongresser