Internationell konferens om hållbarhet och biologisk mångfald till Jönköping

Internationell konferens om hållbarhet och biologisk mångfald till Jönköping

Sista veckan i oktober 2014 arrangeras den årligen återkommande TDWG-konferensen på Elmia Kongresscentrum i Jönköping. Runt 200 deltagare från hela världen väntas delta. Organisatören är den svenska delen av det internationella nätverket GBIF (Global Biodiversity Information Facility) som gör information om jordens arter fritt tillgänglig för allmänheten. GBIF-Sweden har sitt säte på Naturhistoriska Riksmuseet i Stockholm.

- GBIF-Sweden har föreslagit att förlägga konferensen till Jönköping eftersom UNESCO-mötet MaB-ICC som genomfördes på Högskolan i Jönköping i juni blev en succé samtidigt som TDWG 2014:s tema kring hållbar datainsamling även kan ses som idémässigt komplement till denna. Vi räknar också med att härigenom kunna utvidga redan existerande kontakter med Östra Vätterbranternas biosfärområde säger Anders Telenius, Node Manager på GBIF-Sweden.

- Vi är väldigt glada att kunna välkomna TDWG 2014 i Jönköping och att därmed sätta Sveriges bidrag till den globala forskningen om biologisk mångfald och hållbarhet i fokus i år. Samtidigt får personerna och organisationerna som jobbar med Östra Vätterbranterna tillfälle att upplysa om biosfärområdet och bygga vidare på sina internationella nätverk, säger André Petzold, projektledare på Jönköping Convention Bureau.

Den ideella, fristående internationella organisationen Biodiversity Information Standards (TDWG) är en viktig komponent i arbetet med att stödja forskning och tillämpning av metoder relaterade till biologisk mångfald och hållbar utveckling. TDWG håller sedan 1985 årligen konferenser som till lika stor del är arbetsmöten inom biodiversitetsinformatiken. De senaste fem mötena har hållits i Montpellier (2009), Woods Hole (2010), New Orleans (2011), Beijing (2012) och Florens (2013).

Läs mer om TDWG.

Läs mer om GBIF Sweden

För ytterligare information, kontakta:

Anders Telenius, Node Manager, GBIF-Sweden
anders.telenius@nrm.se

André Petzold, Projektledare  Jönköping Convention Bureau
andre.petzold@destinationjonkoping.se

Destination Jönköping AB utvecklar och marknadsför bilden av Jönköping gentemot näringsliv, besökare och invånare. Destination Jönköping AB drivs som ett helägt kommunalt aktiebolag.