IRONMAN 70.3 till Jönköping 2016

IRONMAN 70.3 till Jönköping 2016

IRONMAN har lämnat det glädjande beskedet att de kommer arrangera IRONMAN 70.3 i Jönköping den 10 juli 2016. Jönköping blir den fjärde IRONMAN 70.3-tävlingen i Skandinavien efter Aarhus (Danmark), Haugesund (Norge) och Kronborg (Danmark).

- Vi har under ett par års tid arbetat för att få IRONMAN till Jönköping och är otroligt stolta över att vi nu nått vårt mål. Vi ser fram emot att skapa ett fantastiskt triathlon som kompletterar IRONMAN Kalmar i Sverige, säger Christian Kirchberger, tävlingsledare.

IRONMAN 70.3 Jönköping innehåller en 1,9 km lång simbana i Munksjön, deltagarna kommer därefter cykla en 90,1 km lång ettvarvsbana genom kuperat landskap innan de avslutar med löpning genom staden. Målgången sker i Rådhusparken, centralt i Jönköping.

- Jönköping arbetar strategiskt med att utvecklas till en av landets bästa evenemangsdestinationer, säger Carl-Gustaf Tollén, eventansvarig på Destination Jönköping AB. Att vara värd för ett stort evenemang med många internationella deltagare är viktigt för oss och vi är stolta över att IRONMAN nu väljer Jönköping.

Arrangörer: IRONMAN i samarbete med Jönköpings kommun och IK Hakarpspojkarna

Christian Kirchberger, tävlingsledare: 0763 24 39 06
Carl-Gustav Tollén, eventansvarig Destination Jönköping AB: 0706 99 69 25

Destination Jönköping AB arbetar med att marknadsföra Gränna, Visingsö, Huskvarna, Jönköping och andra platser i vår kommun för att få fler att besöka oss. Vårt fokus ligger på att sälja och utveckla oss som en turist-, mötes-, och evenemangsdestination.

Charlotte Guldstrand

Presskontakt Tf VD och Ekonomichef 072-2386170