IRONMAN 70.3 Jönköping går av stapeln 9 juli 2023.

IRONMAN 70.3 Jönköping utökar med tävling på sprintdistans

Förberedelserna pågår för fullt inför IRONMAN 70.3 Jönköping 2023. Årets tävling blir den 7:e upplagan och tävlingen går den söndagen den 9 juli. Nyheter för 2023 är att eventveckan utökas med en triathlontävling på sprintdistans, 4:18:4 Jönköping, den 8 juli och att Jönköpings tävlingar är del av Svenska Triathlon Cupen.

– En av sommarens höjdpunkter står för dörren! I vanlig ordning blir det en folkfest både i stan och utmed cykel- och löpsträckorna. Extra roligt är det såklart att det i år också lanseras en kortdistans på lördagen. En tävling som vi ser framemot att se både enskilda tränade och icke tränade kommuninvånare genomföra såväl som tävlingsinriktade anställda på företag i vår region, säger Caroline Törnblad, chef för möten och evenemang på Destination Jönköping.

Ny tävling - 4.18.4
Arrangörerna ser fram mot ännu en upplaga av IRONMAN 70.3 Jönköping och förberedelserna är i full gång för att få allt klart till tävlingsveckan i juli. En nyhet för i år är att eventveckan utökas med ytterligare en triathlontävling på sprintdistans. Tävlingen heter 4:18:4 Jönköping och går på lördagen den 8 juli. Den nya tävlingen ingår i IRONMANs koncept av tävlingar på sprintdistans och den kommer att ha systerevent ibland annat Kalmar, Helsingör, Köpenhamn och Tallinn. De tävlande kan välja mellan att tävla individuellt, i lag (lagets tre medlemmar kör samtliga sträckor) eller i stafettlag (1 person/sträcka). Magnus Nyberg, tävlingsledare, berättar om konceptet:

– Siffrorna i namnet 4:18:4 återspeglar distanserna, dvs 400 meter simning, 18 kilometer cykling och 4 kilometer löpning. Tävlingen är för alla oavsett om man är erfaren eller nybörjare som vill prova på sporten. I och med att vi också har stafett så öppnar det upp för ännu fler att uppleva triathlonfesten då man kan dela sträckorna med upp till två andra lagkompisar. Perfekt för den som kanske känner sig osäker på simning eller är skadad och inte kan springa.

Sprintloppet 4.18.4 passar både nybörjare och erfarna inom triathlon.

Nytt för i år är också att både IRONMAN 70.3 Jönköping och den nya 4:18:4 Jönköping är del av Svenska Triathlon Cupen som arrangeras av Svenska Triathlonförbundet.

Eventveckan innehåller som vanligt även IRONKIDS som bjuder på fantastisk stämning och massor av rörelseglädje för de unga deltagarna.

Stort intresse för IRONMAN 70.3
Intresset för att huvudtävlingen IRONMAN 70.3 Jönköping är fortsatt stort från både svenska och internationella deltagare.

– Redan från de första åren så har deltagarna uppskattat tävlingarna och vi arbetar ständigt med att förfina och förbättra tävlingarna och upplevelsen för deltagarna. Vi är tacksamma för samarbetet vi har med värdstaden och för allt stöd vi fått från publiken, lokalsamhället och deltagarna genom åren, säger Magnus Nyberg.

IRONMAN 70.3 Jönköping får genomgående bra betyg av deltagarna och är en tävling som har placerat Jönköping på triathlonkartan:

– De höga betygen och goda ryktet har spridit sig och lockar tävlande från hela världen. I år har vi tävlande från 55 länder representerade. De flesta är från Sverige och de närmaste grannländerna men vi har också deltagare från exempelvis Kanada, Mexiko och Sydafrika, säger Magnus Nyberg.

Fakta om IRONMAN 70.3
IRONMAN 70.3 Jönköping 2023 är den sjunde upplagan sen starten 2016.
Loppet består av 1.9 km simning i Munksjön, 90 km cykling på landsbygden öster som Jönköping och sen 21.1 km löpning runt Munksjön. Målgång sker i Rådhusparken. Tävlingen lockar deltagare från 55 länder. Andelen kvinnliga deltagare ligger på ca 28% och ligger därmed i topp bland IRONMAN-tävlingar runt om i världen. IRONMAN 70.3 Jönköping erbjuder kvalplatser till 2023 IRONMAN 70.3 World Championship i Lahti, Finland 2023, och till 2024 IRONMAN 70.3 World Championship i Taupo, Nya Zeeland.

Mer information
För mer information om IRONMAN 70.3 Jönköping 2023, 4:18:4 Jönköping och IRONKIDS, vänligen besök IRONMAN 70.3 Jönköpings officiella webbplats. För mer information om Svenska Triathlon Cupen, vänligen besök Svenska Triathlonförbundets officiella webbplats.